Fotonr.: 55
Bijdrager Henk Thiadens (Stichting Cairn)
Jaar: 1944
Locatie 1.: Woensel Onderwerp.: Panorama - Luchtopnames |Woensel

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Luchtfoto van Woensel 1944 (2)

Beschrijving Een bijzondere luchtfoto van kort na WO II genomen door een RAF-piloot op 26 december 1944. Ter oriëntatie zijn enkele punten gemarkeerd. In de rode cirkel staat het toenmalige Caltex-benzinestation op de kruising Marconilaan/Boschdijk. De rode W geeft de Woenselse Markt aan en de rode A het Pastoor van Arsplein.
Geplaatst op 12-04-2005
Email bijdrager img

Reacties

Datum: 19-06-2005
Naam: Willie van Hout img

Duidelijk is op de luchtfoto het Duitse afweergeschut te zien, in de driehoek Marconilaan Lijmbeekstraat. Daarboven staat de gaarkeuken. Dat is volgens mij de donkere vlek in de richting van het tankstation, nabij de rode cirkel. Naar alle waarschijnlijkheid is de foto hiervoor gemaakt!


Datum: 14-08-2005
Naam: C.v. Suydam img

Duits afweergeschut in Eindhoven op 26/12/44? Dat is een vergissing, want Eindhoven was bevrijd op 18/9/44. Naast het Jodenkerkhof in de driehoek ligt de christelijke school in de Galileïstraat.


Datum: 14-08-2005
Naam: Wil van Hout img

Ik had moeten zeggen: overblijfselen van het afweergeschut. En ik denk dat de heer Van Suydam het kerkhof aan de andere kant van de Marconilaan bedoelt. De driehoek die ik bedoel is het gebied dat omsloten wordt door de Marconilaan, Lijmbeekstraat en de toenmalige Beemd.


Datum: 15-08-2005
Naam: C.v. Suydam img

Bedankt voor de opheldering over de fundamenten van het Duitse Flak. De driehoek die ik bedoel is de splitsing van de Wattstraat en Galileistraat. Daar lag de school. Het joodse kerkhof lag tussen de school en de spoorweg. De bestrating van de Wattstraat eindigde bij het einde van de school, waar die overging tot een gruisweg die doodliep op een wandel- en fietspad langs de spoorbaan tussen de overwegen Marconilaan en Groenewoud.


Datum: 11-12-2005
Naam: Bram Oostra img

Tussen de Lijmbeekstraat en de Marconilaan, waar toen (1943-1944) geen bebouwing was, lag een 'gaarkeuken' gebouwd van grijze kalkzandsteen, waarlangs een slingerend zandpad liep naar de Lijmbeekstraat, daar recht overstak en vervolgens liep naar de overweg bij de BaRa-fabriek. Daar overstekend bereikte je de Glaslaan bij de Philips-glasfabriek. Zie ook mijn commentaar bij kerkje Iepenlaan. Deze beschreven route maakte vaak deel uit van de zondagse wandeling naar het 'lokaal' vanuit Woensel. Bij mijn weten heeft in de Beemd nooit, of slechts zeer korte tijd Duits afweergeschut gestaan. Dat stond immers bij de 'ijzeren man' naast het rangeerterrein van de N.S.


Datum: 11-12-2005
Naam: Wil van Hout img

Inderdaad heeft er bij de IJzeren Man ook afweergeschut gestaan en niet te weinig. Voor iedere barak was een afbeelding in de tuin te zien van o.a. adelaars met hakenkruizen, allemaal met kleine steentjes als een mozaïek. Daar waren de Duitsers altijd aan bezig als we erlangs liepen. Maar ook in de Marconilaan was een afweergeschut, dat niet te benaderen was in een soort park met verhogingen, waar het geschut in stond. Zoals je ongetwijfeld zult begrijpen is dit de bedoeling. Dat we niets vergeten. Er is eens op een nacht een opstand geweest waarbij verschillende doden zijn gevallen. Zowel Russen als Duitsers. De Russen waren krijgsgevangenen die moesten helpen.


Datum: 18-12-2005
Naam: Bram Oostra img

Enige navraag heeft opgeleverd dat er in de driehoek Lijmbeekstraat/spoorlijn Beukenlaan/Barafabriek in de periode '42-'44 geen flak heeft gestaan. Na 7 december '44 wel boven op de Philipsfabrieken en wel gebouw Strijp 2 en Strijp 3 en op het oude voetbalterrein van 'de Spechten', nu Professor Dorgelolaan.


Datum: 19-12-2005
Naam: Cor van Suydam img

Ik vermoed dat Bram Oostra 7 december 1942 bedoelt. Dat was na het bombardement op 6 december 1942. Ik kan me niet voorstellen dat het de geallieerden waren die geschut op de Philipsgebouwen gezet hebben. Ook ben ik er zeker van dat er al meerdere Flak vierlings op de gebouwen waren opgesteld voor het bombardement. De zwaardere en zeer gevreesde 88 mm flak zou niet geschikt zijn om op daken van fabrieken te plaatsen. Twee van die stukken stonden op het rangeerterrein bij het station in 43/44. Ook stonden er drie achter het St. Augustinianum-gymnasium bij de Paterskerk in de Kanaalstraat, waar vele Duitsers ingekwartierd waren.


Datum: 19-12-2005
Naam: Wil van Hout img

Pak nu eens de vergroting Bram, dan zie je dat van het ene geschut een loopgraaf loopt naar het andere. Dat zijn de golvende streepjes. Je kunt toch ongetwijfeld de bouwwerken ook zien.


Datum: 16-03-2006
Naam: Riekie Wilbersvan der pluijm img

Op het lab van Philips stond ook afweergeschut in de Schootsestraat. Op 6 december heb ik daar gelopen. Dat was toen het al donker was en daar vlogen de kogels nog in het rond, heel eng was dat toen.


Datum: 15-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Ik denk dat 6 december en 18 september door elkaar gehaald worden. Dus even voor de duidelijkheid: 6 december was overdag rond 12.30 uur en 18 september was tussen licht en donker, 20.10 uur. Waarschijnlijk heeft Riekie het over 18 september.


Datum: 16-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Wil heeft gelijk met de tijden, maar 18 sept. '44 moet 19 sept. '44 zijn. Die datum zal ik nooit vergeten, want toen werd ook onze familie getroffen, met heel gelukkig geen doden of gewonden.


Datum: 20-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Natuurlijk Cor! 19 september.


Datum: 20-04-2006
Naam: Hans van Melis img

Niet te vlug toegeven Wil. 18 september was tussen licht en donker, 20.10 uur. De volgende morgen was de kater. Was het bombardement om 8 uur of 10 uur of 12 uur?
En Cor hoe, en hoe laat, werd de familie niet (met heel gelukkig geen doden of gewonden) getroffen?


Datum: 21-04-2006
Naam: Tini van Rooij img

Als je deze foto bekijkt, zie je zo'n 2 cm boven de W en dan iets naar rechts een witte vlek. Deze ligt op de hoek Pastoriestraat / Wassenaarstraat. Hier werden een tien?-tal huizen weggebombardeerd op 19 september 1944. Tot op de dag van vandaag is er op deze plek niet gebouwd. Wie heeft er meer gegevens over dit bombardement op deze plek? Ik woonde enkele huizen ernaast en gelukkig bleven wij gespaard.


Datum: 21-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Hallo Hans, het heeft niks met toegeven te maken, alleen feiten komen in aanmerking. Wij woonden bij het centrum van de stad, de eerste paratroopers van de 101st. Airborne liepen omstreeks 12.30 uur op 18 sept. '44 langs de Bleekstraat. Omstreeks 17.30 uur ratelden de eerste Britse tanks over de Dommelbrug of beter gezegd de oude grachtbrug van het Stratumseind. Die avond was er natuurlijk feest, terwijl het Engelse leger de hele nacht doortrok. Ook de volgende dag 19 sept. eindeloze kolonnes, de straten begonnen langzaam vol te staan met militaire voertuigen zoals de Hertogstraat en het Hertog van Brabantplein. Die avond (het was al donker) want de Luftwaffe padvindervliegtuigen gooiden lichtkogels uit zodat de bommenwerpers de doelen konden zien. Dat was om ongeveer 20.15 uur.
Ik stond met mijn vader en enkele zusters bij de brug (Oude Gracht) en in het licht van de lichtkogels zag ik een hakenkruis op de staart van een vliegtuig. Wij liepen als gekken naar huis om weg te zijn van al het militair gedoe. Voordat we thuis waren begonnen de eerste bommen te vallen, het gehuil en het barsten van de bommen met de schimmen van de lichtkogels vergeet ik nooit meer. Normaal zaten wij bij luchtalarm in de gang van ons huis, maar toen we deze keer thuiskwamen zei mijn moeder 'ik voel me hier niet goed'. Zonder tegenstribbelen van mijn vader gingen we tegenover ons huis in een overdekte doorgang tussen twee huizen zitten. We zaten daar een minuut of vijf toen de ramen en voordeur plotseling verdwenen. Dat was rond 20.30 uur. Als we in de gang van ons huis waren gebleven, had ik dit niet kunnen vertellen.


Datum: 21-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Even recapituleren. Het bombardement begon 19.10 of 20.10 uur. Het enige wat ik zeker weet, is dat de eerste bommen vielen met de schemering. Op 19 september gaat de zon onder 19.41 uur schemering tot 20.16. Nu weet ik niet of de tijd de zomertijd was, die de bezetter had ingevoerd.


Datum: 21-04-2006
Naam: Hans van Melis img

Eindelijk duidelijkheid. Het was dus op de avond van de 19e september. Ik heb altijd gedacht dat het de nacht van de 18e op de 19e was. Dus alle foto's van de bomschade in september zijn van 20 september of later.


Datum: 21-04-2006
Naam: Tini van Rooij img

Foto 3929 is de open plek die ik bedoelde.


Datum: 21-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Volgens onderzoek door mij gedaan wordt de tijd aangegeven bij English tijd vanwege de Britse aanval naar Arnhem via Eindhoven. Inderdaad wordt dan de tijd van het bombardement 19.10 uur Engelse tijd. Engeland is 1 uur na Nederlandse tijd, zo dat zou dus 20.10 uur Nederlandse tijd zijn. Zoals ik al eerder schreef, was het al behoorlijk donker toen het bombardement begon, anders had de Luftwaffe geen lichtkogels nodig gehad.


Datum: 22-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Over de lichtkogels gesproken: iedereen dacht dat het feest echt begon. De hele dag had de stad feestgevierd en dit was immers een geweldig vuurwerk. Toen de eerste bommen vielen, had men dit nog niet in de gaten. Pas toen meerdere vliegtuigen verschenen en onze bevrijders erop gingen schieten, zag men de ernst ervan in.


Datum: 22-04-2006
Naam: Anne Troost img

Het bombardement begon om circa 19.10 volgens de volgende site www.wingsofliberation.nl/mg-chrono-nl.html. Volgens het boek 'De bevrijding van Eindhoven' van Karel Margry is het bombardement om 19.20  geallieerde tijd begonnen. Als je de foto bekijkt in het boek dat de lichtkogels boven de stad hangen, dan was het behoorlijk donker.
Alle foto's van bomschade in september hoeven niet alleen van dit bombardement te zijn. Op 17 september 1944 hebben de geallieerden een bombardement uitgevoerd. Hier waren vooral Welschap, de IJzeren Man en het NS-emplacement de doelen. Daar zullen best wel afzwaaiers geweest zijn in Eindhoven. Vooral als men weet dat er op die dag in Zeelst 22 mensen zijn omgekomen, zoals het bovengenoemde boek beschrijft.


Datum: 22-04-2006
Naam: J.C. Jegerings

Het Duitse bombardement op 19 september 1944 is om 20.10 uur begonnen. Rekening moet worden gehouden met de Engelse tijd, die een uur vroeger was. De info van de hierbovengenoemde website is gebaseerd op Engelse informatie. Daarom moet de in Nederland geldende tijd van 20.10 uur worden aangehouden. Anders treedt er verwarring op.


Datum: 22-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Karel Margry vertelt! Maar Karel Magry kan mij nog meer vertellen. Ik moest namelijk vóór het donker thuis zijn van mijn ouders. En ik heb het bijna gehaald. Daarom weet ik ook dat het bombardement begon om 10 minuten over het uur. Volgens gegevens die normaal zijn 19 september was het bijna duister 16 min. over het uur. De zon was al in .41 onder gegaan en het waren mooie nazomerse dagen. Dus open weer.


Datum: 22-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Het enige wat op 17 september gebeurde was de landing van de para's. Maar van bommen heb ik niets vernomen. Ik ben op 17 september met mijn zwager gelopen van Stratum over Tongelre, langs de IJzeren Man, naar Woensel en heb niets van dat alles waargenomen. Heb jij van een bomaanval op 17 september gehoord Cor? Bombarderen had op dat moment geen enkel nut!


Datum: 22-04-2006
Naam: Anne Troost img

Hoe het met de tijd precies zat is een heel verhaal. Er was eerst de door de Duitsers opgelegde tijd gebaseerd op de Middeneuropese Tijd. Dat betekende dat de klokken 1 uur vooruit moesten maar tegelijk moest de zomertijd ingevoerd worden zodat het in het hele gebied dezelfde tijd was. Er kwam toen nog eens 40 minuten bij. Deze tijd was er ook rond de bevrijdingsdagen. Maar de geallieerden gaven door middel van lokale proclamaties aan dat de tijd een uur teruggezet moest worden. Dus welke tijd er aangehouden moet worden op de 19 september, vertel het maar. Karel Magry heeft het over de geallieerde tijd. Lijkt me ook aannemelijk want we zijn bevrijd.
O ja Wil, als je het boek van Karel kent en gelezen hebt en je kijkt naar de bronnen die hij geraadpleegd heeft dan is hij niet over één nacht ijs gegaan. De zin van de bombardementen op 17 september was het uitschakelen van de flakbatterijen op de bovengenoemde plaatsen. Dit had weer te maken met de beoogde luchtlandingen.


Datum: 23-04-2006
Naam: Bram Oostra img

De 17e september '44 viel op een zondag en 's zondagsmorgens zat ik altijd met mijn ouders in 't Kerkske van Prijt aan de Iepenlaan, zo ook op deze zondagmorgen. Tijdens de dienst ('t zal 11 uur geweest zijn) werden de 'vergaderinggangers' opgeschrikt door vallende bommen, die de ruiten van het lokaal deden rinkelen, dus ver weg kan 't niet geweest zijn. Wil van Hout zit er wel vaker naast, zoals met de vermeende aanwezigheid van flak op het 'scheerkwastterrein' aan de Lijmbeekstraat. Dus om elf uur werd er nog gebombardeerd (Welschap?) en om 13.00 uur sprongen de para's boven Sonniuswijk af en dit was goed te zien vanuit de achtertuinen van de Pieter Poststraat.


Datum: 23-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Het bombardement 17/9/44 kan ik me niet precies herinneren, hoewel ik omstreeks die tijd op een zondag op de Parallelweg langs het rangeerterrein een zwaar stuk Duits spoorwegafweergeschut in actie zag. Het stond vlak naast de weg, ik deed het bijna in m'n broek en sprong zo'n eenmansput in naast de weg, waarin nogal veel mensen hun behoefte gedaan hadden het was een vieze ervaring.
Hier een report van het 398 th bomber group. Date: September 17, 1944
Mission: Eindhoven Area, Holland
We bombed at 25,000 feet, (temperature -46 degrees) to gum up transportation railroads for the paratroop invasion that was to immediately follow. We later found out that the invasion was a great success. We had hit the German’s gun positions. No flak was encountered as our field artillery down below silenced them. Bombing run was done by PFF [Pathfinder Force] and bomb strikes were good. We were airborne 9 hours, on oxygen 3 hours. This was our first “milk run” so far.
Dit was een report van S/Sgt. Kenneth A. Green's Diary, Gunner, 603rd Squadron
Dat geen FLAK ontmoet werd, was niet vanwege dat het door allied artillery tot stilte gebracht was, dus die vermelding is fout. Wel weet ik dat Welschap ervan langs kreeg die dag, want als ik voorzichtig uit m'n putje keek zag ik heel in de verte rook en stof enz. de lucht ingaan. Ook in het rapport wordt Eindhoven area vermeld, wel weet ik zeker dat die dag in m'n putje geen bommen vielen op het rangeerterrein. Ook de hoogte van 25000 voet klopt in dit geval niet, want de bommenwerpers die ik zag vlogen tijdens hun aanval niet hoger dan ongeveer 8000-10000 voet. Maar ik snuffel nog verder voor meer feiten.


Datum: 23-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Wat ik in die tijd hoorde, is dat net voor de landingen, het zal 's nachts geweest zijn, door de ondergrondse de draden van de omheiningen werden doorgeknipt in de buurt van Son. Dit om de zweefvliegtuigen te laten landen. Tijdens het overvliegen van de para's is in het geheel niet geschoten. Ze kwamen over Stratum aanvliegen en vervolgens over de hele stad naar Son.


Datum: 23-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Dat geschut waar Cor het over heeft, werd toen gebruikt als krombaanwapen voor gronddoelen. o.a. op Valkenswaard. Dat gebeurde namelijk ook op de Woenselsestraat. Eenieder denkt dat het toen op vliegtuigen gebruikt werd, maar niets is minder waar. Daarom werd er ook een stuk van het huis afgeschoten in Woensel.


Datum: 23-04-2006
Naam: Riekie Wilbers img

Rond de middag van 6 december is het bombardement geweest, en 's avonds zijn wij door de Schootsestraat gelopen. Toen vlogen de kogels nog in het rond, van het afweergeschut dat op het Nat. Lab. stond.


Datum: 24-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Wil, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vorige opmerkingen. Ik schreef daar dat ik niet zeker was van de datum toen ik in die put zat, het was omstreeks die tijd. Het enige waar ik zeker van ben is dat het op een zondag was, misschien 10/9/'44. Het geschut waar ik 30 meter vandaan zat, vuurde wel degelijk op vliegtuigen die van het oosten over de stad het vliegveld aanvielen. Het was een stuk treingeschut met alle toebehorende wagons voor apparaten zoals radar en afstands- en hoogtewaarnemers, munitie enz. Het was volgens mij een zwaarder stuk dan de 88 mm, want de granaten werden automatisch geladen en er waren twee man nodig om de granaat in het bed te leggen voordat die automatisch in de loop werd geschoven. Ik heb dit alles waargenomen van ongeveer 30 meter afstand.
Het report van 398th Bomber Group is voor mij een raadsel, maar dit kan geweest zijn in de area ofwel omgeving van Eindhoven. In ieder geval aan feiten over dit report valt niet te tornen.


Datum: 24-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Ja Cor, vliegtuigen uit het oosten, dat moet dan vroeger geweest zijn. Maar ik weet dat dit geschut ook gebruikt kan worden tegen grondtroepen. Dat doen ze met behulp van een kardoes. Dit is een hoeveelheid kruit in een zakje, waardoor je de afstand kunt bepalen. Door meerdere zakjes te plaatsen kan men tig kilometer verder schieten. Door mijn opleiding als beweeglijk vuurleider ben ik erachter gekomen dat het stuk geschut in Woensel naar alle waarschijnlijkheid gericht stond op de Aalsterweg.


Datum: 25-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Wil, met de vliegtuigen uit het oosten bedoelde ik de aanval. Ik vermoed dat vliegen naar het doel zoveel mogelijk over vriendelijk grondgebied zou gedaan zijn, bijv. meest over België, dan naar het noorden om dan ten oosten van Eindhoven af te zwaaien en vervolgens het vliegveld te bombarderen om dan naar het zuiden terug te keren.
Ik weet niet over welk stuk geschut in Woensel je het hebt, ik weet dat een 88 mm stuk op de Kloosterdreef stond, van anderen weet ik niet. Volgens mij als ze gericht waren op de Aalsterweg vraag ik me af waarom ze het dan niet op de kruising Leenderweg-Aalsterweg gezet hebben, want daar konden ze de hele Aalsterweg beheersen tot bijna Aalst toe, en zo voor lange tijd de geallieerden tegenhouden, maar uiteindelijk toch ten onder zou gaan omdat ze geen steun hadden van ander oorlogstuig.
Kardoezen laat ik over aan marineschepen, gewoonlijk hadden geschut zoals de 88mm kant en klare hulzen geladen met cordite met een granaat als stopper. Dan hoefde ze niet elke keer de loop naar beneden te draaien om te laden, want de loop moet horizontaal zijn zodat de granaat er niet uitvalt terwijl je er meer zakjes insteekt, of heb ik dat verkeerd?


Datum: 25-04-2006
Naam: Bram Oostra img

Het kanon op de hoek Woenselsestraat/Kloosterdreef beschoot de oprukkende Amerikaanse parachutisten, die van Son afkwamen, langs de Woenselsestaat. Het kanon stond overigens niet exact op de hoek van de Kloosterdreef, maar een straatje verder bij de kruising Zwarte Pad-Woenselsestraat bij een café. Het kanon is door de bemanning zelf onklaar gemaakt door een granaat te laten ontploffen in de loop en het had daardoor naar buiten gebogen 'bramen'. Het heeft nog lang ergens in de velden gestaan tussen Woenselsestraat en Barrierweg en 't was geel geschilderd dus vermoedelijk in gebruik geweest bij 't Afrikakorps. 't Was het enige zwaardere wapen dat rond de Woenselsestraat op 17 sept. '44 is ingezet.
Overigens valt 't me op dat veel mensen data door elkaar halen want op ongeveer 25 augustus '44 is Welschap zeer zwaar gebombardeerd. Ook op een zondag overigens en daarbij zijn de slachtoffers in Zeelst gevallen en niet op 17 sept. volgens mijn informanten. Het verhaal over het 'schuttersputje' langs de Parallelweg kan kloppen want die trein stond op een spoor naar Venlo en had dus de gelegenheid snel terug te trekken. En 't was dus een zware flak met 'luisterapparatuur' zoals valt op te maken uit de voorgaande beschrijving.


Datum: 25-04-2006
Naam: Anne Troost img

Mijn gegevens over het bombardement op 17 september 1944 komen van verschillende plaatsen. Als eerste geef ik nogmaals het boek De Bevrijding van Eindhoven van Karel Magry aan, maar ook Ach Lieve Tijd Eindhoven. In het eerste boek staat dat van de omgekomen personen in Zeelst. De gegevens zijn door de schrijvens zoals zij zeggen gehaald in het archief in Eindhoven. Wat Cor hierboven schrijft over het Flak dat er niet op de vliegtuigen werd geschoten kan juist zijn. Beide artikelen geven aan dat zowel aan het spoor als bij het zwembad allang ontruimd waren. Vandaar de melding zoals boven omschreven door Cor.


Datum: 25-04-2006
Naam: Wil van Hout img

Het schieten op vliegtuigen is begonnen bij de landing in Son. Er zijn toen verschillende vliegtuigen neergeschoten. Heel goed Anne, er was geen geschut meer!


Datum: 26-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Bedankt Bram. Zoals ik eerder schreef, was ik niet zeker van de datum van het bombardement op het vliegveld, want er gebeurde vele dingen toendertijd zodat de datum 25 augustus '44 overeenkomt met mijn observaties. Het geschut waar ik het over had stond op een dood spoor, maar zoals je schreef kon het wel meteen weggetrokken worden richting Venlo. Want zo'n waardevol stuk moest natuurlijk niet in vijandelijke handen vallen, en zou dan ook kort daarna wel verdwenen zijn. Met de meeste andere wapens en troepen vanuit Eindhoven nadat ze alles opgeblazen hadden, vooral wissels en watertorens op het station, en belangrijke installaties op het vliegveld.


Datum: 26-04-2006
Naam: Anne Troost img

Er was nog wel geschut maar het was ONTRUIMD. Cor en Bram het kan best zo zijn dat er op 25 augustus 1944 ook een bombardement is geweest, maar 17 september 1944 is het bombardement waar de personen zijn gevallen. Is aantoonbaar door te kijken op de website die ik boven ook al aangaf.
Het zal toch niet zo wezen dat die mensen zich ook vergissen. www.dse.nl/~erfgoedje/oorlogsmonumenten/oorlogsmonumenten.html


Datum: 26-04-2006
Naam: Bram Oostra img

Het bombardement van augustus '44 was gericht op Welschap en vond overdag plaats. Overigens ook weer een zondag dus zeer waarschijnlijk 20 of 27 augustus 1944. Bij dit bombardement vielen de plusminus 23 slachtoffers in Zeelst, die eerst in de kerk zaten, tijdens het bombardement naar huis renden en op straat omkwamen. Bij dit bombardement werd Welschap zwaar getroffen en de bewakingstroepen raakten dermate in paniek dat ze tot in noord-Woensel wegvluchtten. Het bombardement van 17/9 '44 was veel meer tegen het oprukkende Engelse leger, dat inmiddels in de Eindhovense binnenstad stond, gericht. De eerste troepen waren er (nog bij daglicht) al doorheen en via de Woenselsestraat en Vlokhoven naar Son. Omdat daar de brug was opgeblazen en er een nieuwe brug moest komen (baileybrug) stokte de opmars en raakte nog meer achter op 't tijdschema.
Opmerking: ook bij het bombardement van Welschap en Zeelst kwamen er Amerikaanse vliegtuigen uit het oosten: ze waren oospronkelijk uit het westen komen aanvliegen, gekeerd boven Heeswijk-Dinther en Veghel en kregen boven Woensel het commando de bommen los te laten door middel van een rood object dat uit een van de voorste vliegtuigen werd afgeworpen. Op deze dag was er al geen flak meer in de stad!


Datum: 26-04-2006
Naam: Anne Troost img

Jammer Bram, als je op de website kijkt die hierboven staat dan zit je toch echt mis het bombardement waar de mensen in Zeelst omkwamen was op 17 september 1944. Ik citeer van de website: Op het kerkhof van Zeelst is een speciaal grafveld met een gedenksteen, waar de mensen begraven liggen, die 17 september 1944 door bommen zijn gedood. Naar deze gebeurtenis is een straat vernoemd, de 17 Septemberstraat. Einde citaat.


Datum: 26-04-2006
Naam: Jeannette Wassink img

Bram, niet alle slachtoffers kwamen uit de kerk. Op het Cobbeek waren twee moeders met respectievelijk twee en drie kinderen thuisgebleven terwijl hun echtgenoten de hoogmis bijwoonden. Zij kwamen allen om. In totaal vonden 19 mensen de dood. Gelezen in het boek Zeelst in oorlogstijd van de werkgroep Zeelst schrijft geschiedenis.


Datum: 27-04-2006
Naam: Cor van Suydam img

Bram Oostra schreef: bombardement van 17/9 '44 was veel meer tegen het oprukkende Engelse leger, dat inmiddelds in de Eindhovense binnenstad stond, gericht.
Dat is niet juist want het Engelse leger begon de aanval vanuit Neerpelt/Lommel in de morgen van 17/9 en de verwachting was dat ze dezelfde dag Eindhoven zouden bereiken, maar ze kwamen die dag niet verder dan Valkenswaard, vanwege de Duitse tegenstand, ze hadden die nacht wel door kunnen trekken maar dat had geen zin, want
de 101st airborne was nog steeds bezig om bruggen bij Son en Best te veroveren, wat tegenviel want die werden opgeblazen bij de Duitsers. Op de morgen van 18/9 gingen de Engelsen verder met hun aanval, maar werden bij Aalst weer opgehouden door Duits 88 mm geschut. Het was ongeveer middag toen verkenningswagens via een omweg Woensel binnenkwamen. Het Engelse hoofdleger kon pas op 18 sept. omstreeks 5-5.30 uur Eindhoven-centrum bereiken, toen was het hele plan al 36 uur te laat.
Om kort te zijn er waren GEEN geallieerde troepen in Eindhoven op 17 september.


Datum: 27-04-2006
Naam: Bram Oostra img

Cor Suydam heeft gelijk. Het bombardement van 17 september was op Welschap gericht en was door de TAF (tactical air force) uitgevoerd. Het bombardement van 19 september daarentegen werd door de Duitsers uitgevoerd en was wel tegen de oprukkende Engelse troepen gericht. De Amerikaanse Airbornes waren inmiddels al weer richting Nuenen-Lieshout getrokken waar ze Duitse troepen aanvielen, die de weg ten noorden van St.Oedenrode probeerden te bezetten. En overigens ook de hele route beschoten. Dat heeft een paar dagen geduurd en ten slotte trokken de Duitse troepen zich terug in de Peel.


Datum: 06-05-2006
Naam: Sjoerd Nijboer

Als antwoord op de vraag van Tiny van Hout het volgende: ik woonde als kind in de Wassenaartraat in het stuk dat op 19-09-44 gebombardeerd is. De situatie was als volgt: vanaf de Pastoriestraat was op de linkerhoek van de straat een groentewinkel van Jan Spijker. Het volgende huis werd bewoond door de familie Bastiaans. Vervolgens de fam. Nijboer en Uringa. Aan de rechterzijde op de hoek was de timmerwinkel van Van der Linde, gevolgd door het huis van Van der Broek. Achter de huizen van de Wassenaarstraat en richting Woenselse Markt vielen enkele bommen die een tiental huizen zwaar beschadigden en waarbij enkele slachtoffers vielen. Dat waren: de groenteboer Jan Spijker, zijn zoon Frans Spijker, grootvader Bastiaans, mevr. Bastiaans, de kinderen Bonnie, Karel en baby Bastiaans en mevr. Van den Broek. Deze slachtoffers zijn niet vermeld in de boeken van Hermes.
De huizen in de Wassenaarstraat werden herbouwd. De plek in de Pastoriestraat is nog steeds kaal.


Datum: 08-05-2006
Naam: Wil van Hout img

Met de regelmaat van de klok werd het vliegveld onderhanden genomen en niet altijd door een flight vliegtuigen. Ik weet niet wat de bedoeling was, maar dan ging er luchtalarm, de fabriek liep leeg. Ook werd en veel spullen door de vluchtelingen meegenomen, daar de controle aan de poort nul was. Dus schade. Er kwam wel eens een vliegtuig dat zijn bommenlast liet vallen van grote hoogte. En dat toestel draaide en vloog terug naar England. Soms ook, alarm tegen een uur of 3. Niemand kwam dan nog terug naar de fabriek. Weer schade! Er werden zo zelfs radio's de poort uitgesleept.


Datum: 08-05-2006
Naam: Bram Oostra img

Het complex Strijp was strategisch het meest kwetsbaar, want daar werden de (kwalitatief goede) radio's voor het Duitse leger gemaakt. Zeker na de 'oranje-opstand' op 31 aug. '41 was een betrouwbaar productieproces van het hoogste belang voor de Duitsers. Er kwam een zogenaamde 'Verwalter' die boven de directie stond en orders van de bezetter doorgaf. Om de kans op voltreffers van Engelse of Amerikaanse vliegtuigen te voorkomen werden bepaalde afdelingen over de stad verspreid. Zo zat er een Philipsafdeling in de Van Kinsbergenstraat, midden in een woonwijk. Later ook een in het Augustijnenklooster achter de Paterskerk, waar de Philipsmensen uitkeken op een Duitse excercitieplaats. Ook was er een piepklein afdelinkje in de Keldermansstraat waar twee lege winkelpanden door Philips waren ingericht. Wat daar gemaakt werd was niet bekend. Misschien waren er nog wel meer van dat soort voorlopige werkplekken, maar het was bedoelde als bescherming bij aanvallen, hoewel Philips betrekkelijk weinig is gebombardeerd.


Datum: 08-05-2006
Naam: Wil van Hout img

Inderdaad bedoelde ik Philips-Strijp, daar ik over andere Philips vestigingen weinig of niets wist. De Steenstraat in Woensel was na het alarm een mensenmassa. In de fabriek van Philips in de Van Kinsbergenstraat was het al niet anders (sigarenfabriek van Troost van de Boomen). Het is mij nooit duidelijk geweest wat Philips daar produceerde ....Hans?).


Datum: 05-11-2006
Naam: Tom Jacobs img

Direct onder de aanduiding 16 is de boerderij van Keijzers aan de Barrierweg te zien.


Datum: 16-11-2006
Naam: Bram Oostra img

Hoe is de discussie over het 'afweergeschut Marconilaan' nu eigenlijk afgesloten?
Mijn stelling was: in de driehoek Marconilaan / Lijmbeekstraat / zandpad (Edisonstraat-Lijmbeekstraat) heeft nooit afweergeschut (flak) gestaan. Een en ander is mij bevestigd door kennissen die in de Torricellistraat en de Galileistraat hebben gewoond in de periode '39-'47. Hoe staat 't  met de discussie?


Datum: 03-03-2007
Naam: Huub de Mul img

Bram, dat er Duits afweergeschut heeft gestaan aan de Marconilaan is een feit. In mei 1942 moest het volkstuinencomplex daarvoor weg. Op de bovenstaande foto zijn de restanten van de geschutsbergen nog waarneembaar. Beter zichtbaar is een totaal van 8 barakken. De 4 grootste, vlak bij de weg, zijn tot enige jaren na de oorlog nog gebruikt als noodhuisvesting. Het betrof gezinnen uit de Pastoriestraat en Notenstraat die bij het bombardement van 19 sept.'44 hun woningen verloren.


Datum: 20-08-2007
Naam: Puck Smits img

Er heeft wel degelijk afweergeschut gestaan bij de Marconilaan. Dat weet ik, omdat de Duitsers vaak oefeningen hielden met dat geschut door middel van een klein vliegtuig, ik dacht een Fieseler Storch, lager dan de Philipsfabrieken over dat gebied te vliegen, zodat de schutters zich konden oefenen in het richten, ik ging dan vaak kijken.


Datum: 25-08-2007
Naam: Piet van Hees img

Fieseler Storch (ooievaar) kan makkelijk, was eigenlijk een verkenningsvliegtuigje, maar was zeer wendbaar en kon langzaam vliegen. Dat is handig als je op lage hoogte een doel moet slepen. Als het inderdaad een Storch is geweest: het ding heeft opvallend lange poten waar zijn wielen aan zitten.


Datum: 26-03-2009
Naam: A. Pellegrino img

Hallo, bij toeval ben ik op deze pagina terechtgekomen na onderzoek naar mijn grootvader P.J.M. Pellegrino. Deze woonde in de Pastoriestraat op nummer 87 en is op 18-09-1944 overleden. Er is mij verteld dat op die datum een parade was van soldaten en dat er eentje was gevallen waarbij een handgranaat(?) tot ontploffing was gekomen. Daarbij zou mijn opa dodelijk verwond zijn en mijn vader zwaargewond (scherf op een centimeter van zijn lies-slagader). Mijn vader heeft in het ziekenhuis ook nog een bombardement overleefd. Wie kan mij hier meer over vertellen. Bij voorbaat mijn dank.


Datum: 26-03-2009
Naam: Wil van Hout img

Dat zo de stukjes na meer dan 60 jaar nog op hun plaats kunnen vallen. Mijnheer A. Pellegrino moet even de moeite nemen het commentaar bij de bevrijdingfoto's te lezen, dan zal alles duidelijk worden. Is dit echter niet het geval, kan hij mij altijd een mail sturen voor de nodige aanvulling. Het huisnummer wist ik tot nu toe niet.


Datum: 30-01-2013
Naam: Ruurdtje Westerterp img

De omgekomenen Bastiaans moet zijn Bastian! Zij woonden in de Wassenaarstraat 36 Eindhoven. Ik heb dit zwart op wit!


Datum: 30-01-2013
Naam: Ruurdtje Westerterp img

Het betrof een Duits bombardement, 1 dag na de bevrijding, 19 september 1944, in de avond om ongeveer 20.00 uur.


Datum: 23-09-2013
Naam: Theo Verschueren

Reactie op Anne Troost, 22 april 2006 - Het Duits bombardement op de stad begon op 19 september 1944 om 20.10 uur Nederlandse tijd. Op zondag 17 september rond 9.45 uur is alleen een bombardement uitgevoerd op Welschap in het kader van de operatie Market Garden, toen is ook het dorp Zeelst getroffen waarbij 19 slachtoffers vielen te betreuren. Tientallen Britse jachtvliegtuigen cirkelden daarbij in de lucht zoals de Mustang, Mosquito en Spitfire. Duitse vliegtuigen waren nergens te bekennen en bij Duits tegenvuur doken de Britten onmiddellijk op de Flak-batterij om die uit te schakelen. Een bombardement op de IJzeren Man of op het stationsemplacement heeft nooit plaatsgevonden. Wel waren op die locaties Duitse Sprengkommandos zeer actief met het opblazen van installaties e.d., tot zelfs op 17 september.
Omstreeks 12.30 uur verscheen boven Eindhoven tegen een felblauwe lucht een armada van honderden vliegtuigen die elk een glider (zweefvliegtuig) achter zich meesleepten richting Arnhem, Veghel en Son. Hoog daarboven cirkelden de vele jachtvliegtuigen als zoemende bijen. Werkelijk een majestueus en indrukwekkend gezicht om nooit te vergeten. De eerste landingen van de paratroopers waren rond 13.00 uur op Sonniuswijk, een landingsplaats tussen Son en St. Oedenrode. De Amerikaanse parachutisten van de 101e Airborne Division waren vanaf de hogere daken in de stad goed waarneembaar. De luchtarmada bestond uit 1500 transportvliegtuigen met ca. 500 gliders en 1100 jachtvliegtuigen, zo wordt vermeld.


Datum: 24-09-2013
Naam: Theo Verschueren

Reactie op Bram Oostra, 25 april 2006. Op 17 september waren er nog geen Amerikanen in Eindhoven, de confrontatie en het gevecht om het Duitse kanon op de Kloosterdreef e.o. vond plaats op 18 september 1944. Het valt U op dat veel mensen data door elkaar halen, maar wat doet u: op vrijdag 25 augustus heeft dat zware bombardement op Welschap niet plaatsgevonden, maar wel op Maria Hemelvaartdag dinsdag 15 augustus rond 11.30 uur en op vrijdag 18 augustus rond 19.00 uur. De 19 slachtoffers in Zeelst zijn wel degelijk gevallen op 17 september bij het bombardement op Welschap, dit was wél op zondag.
Reactie op Bram Oostra, 26 april 2006. Dit verhaal is werkelijk complete onzin. Voor de goede orde nog eens de gebeurtenissen in grote lijnen: Zondag 17 september, 's-ochtends bombardement en beschietingen op Welschap, opening van Operatie Market Garden, namiddag landingen van Amerikaanse parachutisten bij Son. Maandag 18 september bereiken de paratroopers omstreeks 12.00 uur het centrum van de stad. In de namiddag rond 17.00 uur komt het Britse landleger vanuit het zuiden Eindhoven binnen. Dinsdag 19 september, trekt de hele dag militair rollend materieel onafgebroken door het centrum van de stad. Om 20.10 uur begint het Duits bombardement op Eindhoven.
Reactie op Bram Oostra, 8 mei 2006. Van een "Oranje Opstand" op 31 augustus 1941 heb ik nog nooit gehoord, sterker nog deze "opstand" heeft nooit plaatsgevonden. Bram bedoelt waarschijnlijk de viering van 50 jaar Philips op 23 mei 1941. Een spontane feestvreugde onder het Philipspersoneel ontaardde in een "oranje" getint feestje (zie nader ebeschrijving bij foto's 12643 en 7181). De verontruste Duitse bezetter reageerde met overvalwagens en kondigde daarop een avondklok in van 20.00 uur tot 04.00 uur (zie foto 21678).


Datum: 24-09-2013
Naam: Theo Verschueren

Reactie op A. Pellegrino, 26 maart 2009. Johannes P.J.M. Pellegrino is overleden op maandag 18 september 1944 om 14.00 uur, woonachtig in de Pastoriestraat 87. Dat er op die dag van militaire bevrijdingsactiviteiten een parade van soldaten werd gehouden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Een ongelukkig ongeval met een wapen van een Amerikaanse soldaat ligt meer voor de hand.


Datum: 02-03-2015
Naam: Stef Philipsen img

Deze foto is, zoals vermeld 26 dec. 1944. Over deze foto wordt veel gesproken, over wel of geen oorlogsmateriaal en wel of niet zichtbaar. Het enige wat wel goed zichtbaar is, zijn de vrachtauto`s vooraan in de hoek Kattenstraat / Marterstraat en links vooraan in de Marterstraat. Deze staan allemaal in rijen naast elkaar in de weilanden.


Datum: 08-04-2020
Naam: Theo Sweelssen img

Bij deze wil ik zeggen dat tegenover het voetbalveld van de Scheerkwast aan de Lijmbeekstraat wel degelijk Duitsers lagen en twee bunkers met vierloops afweergeschut. Er hebben ook even Russische krijgsgevangenen gezeten die later zijn overgebracht naar het Veemgebouw van Philips voor transport. Wij hadden naast het voetbalveld een land met groenten en zo wij kwamen uit de kerk en liepen naar ons land. Daar ontdekten we een grote blindganger. Die had een spoor getrokken vanaf het spoor tot midden in de moestuin. Mijn vader heeft het gemeld bij de Duitsers die het tot ontploffing brachten. Ieder moest het huis uit, tot aan de Bondstraat toe.