Fotonr.: 4830
Bijdrager Peter van Gansewinkel
Jaar: 1963
Locatie 1.: Strijp |638 Eindhoven Airport
Onderwerp.: Vliegvelden |Welschap / Eindhoven Airport |Vliegtuigen

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Welschap, vliegdienst. (2)

Beschrijving Op de achtergrond de Philips F27.
Geplaatst op 29-06-2006

Reacties

Datum: 29-06-2006
Naam: Arthur van Gansewinkel img

Om welk vliegtuig gaat het op de voorgrond?


Datum: 30-06-2006
Naam: Wim Toirkens img

Pipercup PA 18 .65 Pk liggende (uitstekende) cilinders o.a. opleidingstoestel, half doek, half metaal.
Starten door prop rond te draaien.
Heb hier mijn (hobby)vliegopleiding op gehad, maar dan in Belgie (Leopoldsburg/Sanicole, ongeveer 1979)


Datum: 30-06-2006
Naam: Wim Toirkens img

2 inzittenden. Type vliegtuig: dit is de J7 later kwam pas de PA 18 (zwaardere motor).


Datum: 30-06-2006
Naam: Peter van Gansewinkel img

Deze Piper cub is een L21 A. Wim zegt dat je de prop moet draaien om te starten, het heeft echter een zelfstarter. Lycoming 4cyl. boxer


Datum: 01-07-2006
Naam: Wim Toirkens img

Ik geloof je meteen Peter de Nederlandse versies ken ik niet zo, waar ik les op had was het: AANgooien met 2 man (1 erin en de ander prop draaien). Checklist was; contact-stick-rem, dan 3x aanzuigen (tegen draairichting prop draaien) en 1 x in draairichting en handen weghouden! Later zijn op diverse toestellen wel starters gebouwd, de dynamo voor de accu (want die hadden ze ook nog niet!) werd gemonteerd op het landingsgestel en aangedreven door een eigen propellertje! Motoren waren Continental en Lycoming zoals je al schreef. Later ben ik overgegaan op Cessna 150 en 172.


Datum: 21-12-2006
Naam: Louis Goossens img

Kan iemand me zeggen waar dit toestel voor werd gebruikt? In 1963 was ik gelegerd in het Beatrixkamp. Ik mocht toen eens mee met een meteovlucht vanaf Welschap in een Pipercup. Dat was mijn eerste vliegervaring.


Datum: 27-12-2006
Naam: Louis Goossens img

Ik zat in 63 bij de landmacht (lichte lua) als kpl meteo en had niet veel verstand van vliegtuigjes. Wij hadden weinig met het vliegveld te maken, behalve dat we het in oorlogstijd moesten verdedigen, en dat we bepaalde faciliteiten van het vliegveld gebruikten (sporten, docter e.d.). ik zou graag willen weten of de pipercup op de foto werd ingezet voor mijn meteovlucht of werden in '63 ook andere typen pipercups hiervoor ingezet. In ieder geval kreeg ik hierdoor belangstelling. Met mijn kinderen ging ik spotten (314 op welschap) en mijn jongste zoon Chris en ik zelf mochten regelmatig mee met mijn collega Barney (welbekend bij de vliegclub denk ik) in een Chessna en later in een Fokker S11 (vanaf Budel). Mijn zoon is nu zelf vlieger bij KLM. Het zou dus aardig zijn te weten of juist dit specifieke toestel e.a heeft veroorzaakt.
Dan lijst ik hem alsnog in.


Datum: 28-12-2006
Naam: Peter van Gansewinkel (Canada) img

Groep lichte vliegtuigen gebruikte L-18 L-21a en L-21b Pipers voor verkenning en verbinding gedurende de jaren 1952-1976. Squadrons 298-299 en 300 hadden 162 stuks. Eindhovens vliegdienstsqn. had 4 van die dingen en werden voor allerlei vluchten door iedereen gebruikt, we hadden er het grootste plezier mee.


Datum: 07-04-2007
Naam: Henk van Verseveld img

Een van deze 4 Pipers werd ook gebruikt door de zweefclup in 1962/63/64 om zweefvliegtuigen op te trekken, deze had een andere propeller met een andere spoed.


Datum: 27-05-2007
Naam: Nadja Frieling img

Ben ervan overtuigd dat deze waanzinnelijke piper eens door Joep Frieling bevlogen is geweest. Wie kende deze beroepsvlieger die zeker vanaf de jaren 50 tot de begin jaren 70 in dienst is geweest?