Bijdrager Hans Vervoort
Locatie 1.:Centrum |114 Fellenoord |Harmoniestraat*
Onderwerp.: Panorama - Stadsoverzichten |Centrum
Reacties
Naam: Tini van Rooij
Een mooie foto Hans! Opvallend is natuurlijk de City bioscoop. Mooi dat ze daar nog wat coniferen hebben neergezet, ziet er leuk uit. Wat zie ik daar links langs de Boschdijk vóór de tunnel? Is daar iets opgeslagen? Ik weet nog wel dat dit terrein in gebruik was als circusterrein en hier stonden ook de eerste tenten van de Zuid Nederlandse Beurs. Ook mooi is het pissoir rechts onder op de foto. Die stonden er destijds tientallen in Eindhoven.
Naam: Anne Troost
Zat daar in die kleine witte huisjes links van het grote huis Van Dam met zijn cafetaria? Ik denk dat er materialen zijn opgeslagen voor het spoor, want hier zijn ze nog duidelijk het hoogspoor aan het aanleggen. Leuk om vooraan nog dat wagentje met de drie wielen te zien. Wat was het merk ook weer? Ik dacht dat dat van die pruttelpotjes waren. Johan van de Laak, een tuinman uit de Kangoeroestraat, had ook zo'n wagentje.
Naam: Tini van Rooij
Het moet 1956 geweest zijn, ik fietste van links onder de City door, linksaf onder het viaduct door naar school. de 2e LTS aan de Piuslaan. Na het viaduct kwam het eerste stoplicht.
En Anne: Ja, Van Dam, ik herinner hem daar alleen van zijn ijsjes. En dat autootje is een Tempo.
Naam: Redactie EiB
Tempo Werk G.m.b.H. was een Duitse autofabriek. Het bedrijf was gevestigd in Hamburg-Harburg. Tempo werd in 1924 opgericht en hield zich bezig met de bouw van bestelwagens. Vooral de Tempo-driewielers en het model Matador zijn bekend. Het bedrijf werd in 1965 overgenomen door Hanomag. De modellen van Tempo hadden als gemeenschappelijk constructieprincipe dat alle noodzakelijke onderdelen in de cabine werden ondergebracht. Hierdoor had men bij het afbouwen de vrije hand. Op basis van een Tempo werden talloze bijzondere voertuigen afgeleverd.
Het model op de foto lijkt een Tempo Hanseat en die werd tussen 1962 en 2000 ook nog onder de naam Bajaj Tempo Hanseat in licentie gebouwd in India.
Bron: Wikipedia
Naam: Anne Troost
Tini, moest je voor dat wagentje een motorrijbewijs hebben?
Als je de skyline bekijkt zie je van links naar rechts de gashouder in Tongelre (witte toren) dan de gashouder aan de Nachtegaallaan (met de Persil-reclame) en tussen die twee denk ik de kerk van Geldrop. Dan de schoorstenen van Van Briel en Vester en De Haes. Dan de Paterskerk, een stukje van de hoogbouw van Mignot en de Block en dan twee schoorstenen waarvan ik niet weet van wie ze zijn, maar bij de tweede staat nog een kerk en volgens mij is dat de Tivolikerk. Dan gaan we via de St. Joriskerk (St. Georgiuskerk) naar de Catharinakerk. Ik hoop dat ik het allemaal goed gezien heb.
Naam: Marga van Vugt
Wat leuk om deze foto te zien. Ik sprak mijn oudste zus Loes en de beschrijving van haar klopt met de foto, de Fellenoord dus. Ik ben bezig met een fotoboek over mijn vader en het is leuk om de juiste gegevens te hebben bij de verschillende oude foto's. Dank je wel dat je me er attent op hebt gemaakt.
Naam: Ben Brekelmans
Rechts naast IJssalon van Dam had onze huisarts dokter F.M. van Poll zijn praktijk. Verhuisde later voor even naar de Harmoniestraat en vervolgens naar de Frankrijkstraat.
Vraag aan Anne: Van Dam is toch van daar uit naar de Kruisstraat gegaan en opende daar toch zijn cafetaria tegenover Timmermans (van de leerhoop)?
Naam: Tini van Rooij
Timmermans was van oorsprong een leerhandel. Mijn opa, Kees Klomp, was in de dertiger en veertiger jaren een bekend schoenmaker in Eindhoven en ik ben wel eens met hem mee geweest om bij Timmermans leer te kopen. En Timmermans zat vanaf de Woenselse Markt gezien links, daartegenover Sancta Maria. Thomassen de tabakswinkel zat in de kosterswoning, dan had je nog een Gelegenheidskledingverhuurbedrijf (Rutgers?) en dan Van Dam. Allemaal op enkele meters afstand.
Naam: Marga van Vugt
De foto kan al van 1946-1947 zijn. Op de Fellenoord, in het pandje met de tekst op de zijkant in-en verkoop van meubelen en antiek woonden mijn ouders en had mijn vader zijn zaak. Mijn zus (geboren 1944 op de Willem de Zwijgerstraat 1) kan zich herinneren, dat ze toen ze vier jaar was, hier woonde. Ze ging naar de kleuterschool op de Hemelrijken. In 1950 ging de zaak naar de Grote Berg 54 en verhuisde het gezin naar de Bennekel.
Naam: Lenie van Dijck
Aan de rechterkant, op die open ruimte, daar hadden ze de kermis. Het moet in de jaren 50 zijn geweest. Midden vijftig want ik weet nog dat ze muziek van Little Richard enz. speelden en dat was rond 1955. Mijn grootouders woonden op Harmoniestraat 24 totdat die huizen afgebroken werden.
Naam: Ad Pluijm
Prachtig, precies zoals ik het plaatje in mijn hoofd heb. De City bioscoop was de enige betaalbare voor mijn zakgeld in die tijd. Toen waren wij de film in de V.O.K. en het Lambertushuis ontgroeid. De Chicago, Rembrandt en de Parisien waren beduidend duurder weet ik me te herinneren. En ik was niet de enige, want het zat er altijd vol met jeugd.
Naam: Peter van Lierop
Nog even over die Tempo. Op de Leenderweg was dat ook een bekend verschijnsel. Zie foto 15288.
Naam: Marijke de Groot-Thijssen
Heb nog even geprobeerd de foto naar me toe te halen door te vergroten en zo mogelijk te ontdekken dat het hier om dezelfde Tempo gaat als die op de Leenderweg.
Had natuurlijk zomaar gekund, dan wisten we ook van welk jaar deze foto mogelijk zou kunnen zijn. Ziet er trouwens best uit als ergens in de jaren vijftig.
Naam: Gerard de Beurs
Ben, als ik foto 15983 bekijk en de reacties lees, zou deze foto van eind 1952 moeten zijn.
Naam: Ben Brekelmans
Nou Gerard, kijkend naar het bouwstadium op foto 15983 betwijfel ik sterk of dat plaatje wel van 1952 is. Kijk nog maar eens. Dat zou betekenen dat de hele rail-infrastructuur in minder dan een jaar is aangelegd! Geleufde gij't?
Naam: Gerard de Beurs
Kijkend links op de foto rijdt er al een goederentrein (waarschijnlijk t.b.v. het werk), dus de rails is al gedeeltelijk aanwezig. Ik zie nog geen bovenleidingen. Met de afbraak van het oude spoor is men pas begonnen in 1954 en het nieuwe station is opgeleverd 10 augustus 1956. Ben, ik denk als je 1951 hanteert, dat je veel foto's op EiB mag her-dateren. Zie bijvoorbeeld: 6785, 921 en 922.
Naam: Eric Kemperman
De datering van de foto op 1951 lijkt me onjuist. Als ik foto's 15117, 15983, 19790 en 24553 bekijk, is eind 1952 of 1953 meer op z'n plaats. Wat betreft bouwtijd (Ben): in de wederopbouw werd heel veel in korte tijd "uit de grond gestampt". Op de foto liggen de rails (er rijden al treinen), dus alleen nog bovenleiding ophangen, en klaar.
Volgens de archieven is het hoogspoor op 28-11-1953 in gebruik genomen. Deze foto is van minder dan een jaar daarvoor. Wie weet wanneer de overweg definitef dicht ging? Op deze foto is die nog in bedrijf. De loopbrug lijkt al weg te zijn.
Op de foto is de begroeiing in zomerse staat, dus ik hou het op een half jaar vóór 28-11-1953.
Naam: Annelies de Jongh-v.d. Sommen
Marga van Vugt, weet je zeker dat jullie in dit pand hebben gezeten? Foto 5134 geeft een pand aan zonder zadeldak. Het adres van het pand op deze foto is Boschdijk 33. Mijn ouders kwamen hier in 1950 wonen. Ik heb gelezen dat jullie daar weggingen in dat jaar. De tijd klopt misschien wel, maar aan dit pand twijfel ik.
Naam: Annelies de Jongh-v.d. Sommen
Hans, ik heb nu gezien dat de schildering op de muren aangebracht is. Ik dacht dat er een groot bord voor stond waar in het midden 'n plank uit was, waardoor ik het lage voorgedeelte van het pand niet zag.
De foto van die mooie straat heb je me al eens eerder gestuurd. Maar ik kan daar toch niet datzelfde pand in zien. Voor mij te onduidelijk.
Naam: Paul van der Cingel
Ja Ben, en de stank van die blokjes was nog erger dan de geur van wat bezoekers daar achterlieten. Dan over de datering. Op mijn eerste lagere school in de Akkerstraat had ik het helemaal verkorven (mooi ouderwets woord, hè?) en daarom ging ik vanaf september 1950 naar de Nutsschool in de Schoenmakerstraat. Inderdaad is in nov. 1953 het hoogspoor officieel in gebruik genomen. In die tussentijd veranderde de situatie vrijwel dagelijks. In het begin, sept. 1950 dus, was de Woenselse overweg nog in volle glorie in gebruik en fietste ik rechtdoor tot waar de grotendeels gebombardeerde Fellenoord een bocht, richting begin Broekseweg, maakte. Daar ging ik links richting Kruisstraat. Lang voor de officiële opening werd de Boschdijktunnel al voor het verkeer opengesteld terwijl de beruchte overweg nog steeds in gebruik was. Ik geloof niet dat die andere tunnel toen al klaar was. Ik kan me tenminste niet herinneren er ooit doorheen gefietst te zijn, ik ging altijd (vanaf de Kruisstraat) via de Harmoniestraat en dan linksaf. Er zijn twee zaken die misschien een nadere datum kunnen opleveren: het eenzame pand van De Gruyter en de zo te zien nog ontbrekende neonreclame op het dak van C&A. Ik denk daarom 2de helft 1951.
Naam: Antoon Franse
Paul ik denk dat de foto van eind 1952 begin 1953 is, als ik kijk naar foto 22994 uit 10-5-1952.
Naam: Paul van der Cingel
Antoon, luchtfoto's geven vrijwel altijd de opnamedatum, dat biedt tenminste wat houvast. Ik zou het wel aardig vinden alle foto's van de Woenselse overweg en omgeving tussen pakweg 1949 en 1953 naast elkaar te zien. Op de foto waar jij naar verwijst zie ik wat die rijen zwarte dingen zijn, rioolbuizen. Hier liggen ze nog aan de noordkant van de spoordijk, op 22994 liggen ze aan de andere kant. Op beide foto's is al te zien dat de spoordijk de oorspronkelijke Fellenoord al doormidden snijdt, dat pleit voor een latere datum, net als de kleine spoortunnel links. Mijn laatste fietstocht van Woensel naar huis moet in de zomer van '53 zijn geweest, toen begon de zomervakantie.
Op het dak van C&A waren neonletters die achter elkaar oplichtten, C&A ...is...toch..voordeliger al lang in bedrijf.