Bijdrager Frans van Beers
Jaar: 1936
Locatie 1.:Centrum |111 Binnenstad |Overweg*
Onderwerp.: Spoorwegen / Tramwegen |Woenselse Overweg
Verkehrstoren Woenselse overweg
Beschrijving | De verkeerstoren op de Woenselse overweg. De kaart is duidelijk gemaakt voor de Duitse markt, zie het onderschrift "VERKEHRSTOREN". Veel Eindhovenaren noemden hem "de Peperbus". Hier staat met een heel ander lettertype alles in echt onvervalst Nederlands geschreven. Dus was de conclusie bij foto 1890 toch juist: klaargestoomd voor de Duitse Markt. En dat zonder computers. |
---|---|
Geplaatst op | 06-11-2005 |
Email bijdrager |
Reacties
Naam: Anne Troost
Er was mij gevraagd of er ook een datum te onderscheiden was. Ik had geantwoord nee. Door enige trukjes met een vergroting en zo komen we tot de slot som dat het of 23 of 28 Mei moet zijn.
Dus dan klopt dat met al die buitenlanders daar die na 10 mei veelvuldig in ons land voorkwamen. Omdat die enige jaren zouden blijven. Zal de tekst zijn ingedrukt voor het duitse land door iemand die wel klok had gehoord maar de klepel niet wist te vinden.
Naam: Adri Kopmels
Bij de datering:
Op deze foto is voor de toren nog duidelijk de tramrails van De Meijerij te zien. De exploitatie van de lijnen naar St Oedenrode en Reusel is gestaakt 10 januari 1937 vrij snel daarna nog in 1937 zijn de rails opgebroken.
Bron:De tramwegen van Noord-Brabant door W.J.M. Leideritz
Naam: Anne Troost
De datering is en zeer duidelijk het jaar 1940. Dat de rails er nog liggen kan zijn dat de foto voor 1938 is genomen. De drukkerij zal het origineel nog in het bezit hebben gehad en hem, nadat de Duitsers ons land zijn binnengetrokken, het onderschrift aangepast hebben. Dat gebeurde meer. Ook andersom toen de Duitsers weer weg waren, kijk maar eens naar de foto's van het Stationsplein de foto 1673 en foto 1674. De eerste gemaakt in de oorlog en de andere in 1949 verzonden.
Naam: Peter Vermeulen
In ieder geval waren de rails in mei 1938 nog niet opgebroken! Zie foto 2221
Naam: Anne Troost
De foto's no 64577 en 64579 van Atlantis laten de overweg zien in 1944 (maar laten we het jaartal nemen voor wat het waard is) hier liggen naar mijn mening geen rails meer. Maar ik ben wel van mening dat de rails er langer hebben gelegen dan hierboven is omschreven. Daar het werk tempo door het vele handwerk niet zo hoog lag.
Naam: Wil van Hout
Ik heb het commentaar nog eens doorgelezen en mij eens in die tijd verplaatst. Toen ik in het leger was, was het verboden kaarten met zulke afbeeldingen te versturen. En het zal in het Duitse leger niet anders geweest zijn. Vanuit de kazerne mocht dat wel, maar zodra we buiten de kazerne waren moest je schrijven "te velde". De post moest aangereikt worden en ging altijd per veldpost! Dus hou ik het bij een tikfout, of een geintje, wat ook mogelijk is.
Naam: Anne Troost
Joop het zal best dat deze foto van voor 1942 is, kijk maar naar foto 2219 die heeft als jaartal 1937. Maar een WA man in 1936/37 lijkt me onwaarschijnlijk. Trouwens deze foto heeft een poststempel van 1940
Naam: Joop Heldoorn
Ja Anne, in de laatste paar maanden van 1940, liepen de zwarthemden van de W.A. al rond om de Duitsers te helpen. Op een zeer houterige manier marcheerden ze zelfs door de stad. De datum kan variƫren, maar het is in ieder geval voor het bombardement op 6 December 1942.