Bijdrager Jan Weijers
Jaar: 1957
Locatie 1.:Strijp |615 Schoot |Beukenlaan
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Philips |Overig Philips
Busvervoer Philips-personeel (Beukenlaan)
Reacties
Naam: Wim Levens
Moet inderdaad in de jaren 50 zijn. Ook de Zuid-Ooster of was het toen nog Vitesse? had deze bussen voor hun lijndienst. In de busoplegger zat de conducteur. Twee personeelsleden dus op een bus! Als we nog 'n paar jaar verder zijn rijden de bussen zonder personeel!
Naam: Jan Kneepkens
Mooi om deze foto te zien met de tuinen voor de huizen. Ik heb zelf vanaf 1977 tot 1998 op de Beukenlaan gewoond. Mijn huis lag nog een stukje terug naar garage Cauberg toe. De eerste erker van het woonhuis was van de oude familie Wilting die hier zijn gaan wonen nadat hun winkel op de Kreugelstraat werd opgeheven/afgebroken. Heeft iemand nog meer oude foto s van de huisnummers 37 t/m 55?
Naam: Jan van der Meulen
De busonderneming Vitesse is indertijd opgegaan in of overgenomen door de Zuid Ooster. Hun bussen bestonden evenals de Vipre bussen van Philips uit DAF opleggers, maar de trekkers waren geen DAF trekkers die bestonden toen nog niet. De trekkers waren Engelse Crossleys, Standplaats Vestdijk 43 in gebouwen van der Meulen-Ansems.
Naam: Giovanni van Helvoirt
Zuidooster is op 1 januari 1949 ontstaan uit een fusie tussen Maas-Buurtspoorweg (MBS) uit Gennep en Vitesse uit 's-Hertogenbosch (oorspronkelijk uit Moergestel). Vitesse was reeds een dochterbedrijf van de Algemeene Transport Onderneming (ATO), de busholding van de Nederlandse Spoorwegen en MBS was aangekocht door de NS zelf. Het nieuwe bedrijf Zuidooster werd een dochteronderneming van de NS. Reeds tijdens de Tweede Wereldoorlog waren er plannen voor een fusie. Mede door een versterkte dreiging van de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) uit Breda in 1947 werden de plannen weer op tafel gebracht en werd besloten om de bedrijven te fuseren. Vitesse exploiteerde voor de overname van ATO lijnen in de driehoek Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Tilburg. Met de aankoop van Van de Rijdt door ATO kwamen lijnen van Nijmegen via Grave naar bestemming in Noord-Brabant erbij. Nieuwe aanbestedingen van ATO werden ook bij Vitesse ondergebracht waarmee Vitesse lijndiensten onderhield in grote delen van Noord-Brabant. MBS was actief op de lijn Venlo-Nijmegen en in de gebieden rond Venlo en Nijmegen, waaronder stadsdiensten in beide steden. Het nieuwe hoofdkantoor komt in Gennep.
In Eindhoven werden in de jaren '60 gesprekken aangeknoopt met vervoerder NV De City. Deze wilde echter niet verkopen. Door teruglopende resultaten werden de gesprekken in augustus 1971 weer opnieuw opgestart. Samen met BBA, streekvervoerder Eerste Meierijsche Autobedrijf (EMA) en de gemeente Eindhoven werd een nieuw bedrijf opgericht, NV Openbaar Vervoer Eindhoven (OVE). De garage en materieel werden eigendom en beschikbaar gesteld aan Zuidooster en de Zuidooster begon op 1 januari met de voorlopige exploitatie van de stadsdienst omdat alle vervoerders nog onderhandelden over wie welke lijnen gaat rijden.
Naam: Giny Schmidt-Mulder
Veel van de mensen die gebruikt maakten van de bussen kwamen van België. Om 5 uur 's middags als ze naar de bussen gingen om naar huis te gaan waren 10 van ons kids, allemaal ongeveer 16 jaar oud, daar bij de Zwaanstraat en reden hand in hand op rollerschaatsen tussen al die mensen door. Wij dachten dat was zo veel plezier, maar ik geloof niet dat die mensen het leuk vonden. Hoe we nu terug denken aan die dagen.
Naam: Jan Toirkens
Ik gok de foto ook veel eerder dan 1975, ja 1957 zou eerder kunnen. Ik denk dat de grote haag die (hier niet zichtbaar, links, ...) midden op de Beukenlaan/ Plaggenstraat het einde van de Beukenlaan toen afgrendelde, er nog was, te zien aan de opstelling van de opleggers. Ze reden vanuit de Plaggenstraat de Beukenlaan in. Midden onder, waar die mannen op de tuinhekken zitten te wachten was ongeveer het huis van de familie van Frans Klerks, een verwoed duivenliefhebber en hij had ook een aluminiumsmelterij aan huis, achter in zijn tuin. Ja, en dan te bedenken dat al die grote Vipre-opleggers allemaal in een lange stoet rechtsaf hier vanaf Beukenlaan de Schootsestraat in denderden, richting Valkenswaard-Hasselt of Reusel-Turnhout. Aan het einde van die Schootsestraat, toen nog niet verbreed, kon men slechts met enige voorzichtigheid de bocht nemen.
Naam: Elly van Spaandonk
Ik woonde in een van de huizen op de voorgrond. Nummer 33. Ik was er geboren in 1941 en heb er gewoond totdat ik in 1960 naar Amerika ben verhuisd. Tegenover ons huis was de Canadastraat? En de Etos winkels. Ik denk dat het eerste stukje tuin van de familie Walhout was, daarnaast was van Poppe en de tweede van ons (van Spaandonk), daarna de familie van de Ven. Het huis van Klerks was aan de andere kant van het gangetje.
Naam: Giny Schmidt-Mulder
Ik heb veel in die Etos winkel gewinkeld. Om de hoek van de Canadastraat op de Beukenlaan was een drogisterij. Het was een hoek waar de teenagers altijd waren.
Ik woonde op de hoek van de Canadastraat en het Meidoornplein en ben in 1967 naar Amerika verhuisd.
Naam: Diny Nagel
Wij woonden in de Kreugelstraat en deze bussen waren dagelijks vermaak. Ik weet niet wat er zo leuk aan was maar veel kinderen struinden inderdaad dagelijks tussen de bussen. Het was wel altijd een mooi gezicht als de bussen gingen vertrekken.
Elly van Spaandonk kan ik me nog wel herinneren, er stond een prachtige, hele grote notenboom in hun tuin. In dat rijtje huizen woonden naast de familie Walhout de familie van de Bilt met allemaal zonen. Daarnaast, aan het gangetje woonden de heer en mevrouw van Hees. Mevrouw was een fervent dierenbeschermer. Aan de andere kant van het gangetje woonde inderdaad Klerkx, de duivenmelker.
Naam: Natalie Averill-Shearer
Ik ben Engels zodat mijn Nederlands niet zeer goed is. Mijn moeder is Nederlandse en huwde een Engelsman tijdens de oorlog (zie foto 7415). Wij kwamen in Eindhoven elk zomer voor vakantie en bleven met mijn oma (Opoe) die op Beukenlaan 13 woonde (Mevr. Woldhuis). Ik kan de bussen zeer goed herinneren die buiten haar huis ophielden - zij brachten de arbeiders van Philips van België. Ik bekijk de E.I.B.site elke dag en druk alle commentaren af die mijn moeder zullen interesseren die nu 82 jaar oud is. Mijn Nederlands is verbeterd zodat ik veel in die 2 jaar van deze plaats heb genoten. Het probleem is nu dat mijn moeder naar Eindhoven wil terugkeren om haar laatste dagen daar door te brengen. Mijn echtgenoot en ik nemen haar mee naar Eindhoven elk jaar voor een vakantie, maar zij wil nu in Eindhoven wonen! Dank u voor het enorme genoegen u een oude dame hebt gegeven.
Naam: Lies.Bloksma-Werrens
Op nummer 15 woonde mevrouw De Vries later Cornelissen, ze had drie zonen en een dochter. Met de oudste Piet ben ik getrouwd. Verder kan mijn man zich nog herinneren de familie Wolthuis, Idema, Spijker, Van Rossum, Luining, en aan de andere kant Van Brussel, Casemier, Dijkstra, Hellings. Hopenlijk weer wat meer bekenden gevonden voor de mensen die er woonden.
Naam: Peter Spijker
Bedankt voor het opnoemen van de namen (ik ken ze allemaal), ik woonde destijds op nummer 7 dus de bussen stonden recht voor onze deur en ik denk dan ook dat dit zich afspeelde voor 1957, wij maakten de bussen schoon tegen een vergoeding van zeker 5 cent. Samen met Renzo Kruizinga, Piet van der Pas, Leo Cornelissen en Jack Luining. Wij dulden in die tijd ook geen concurrentie, deze werden op gepaste manieren verwijderd uit de buurt. Leuk om deze foto te zien, roept zeer zeker herinneringen op.
Naam: Nico Denis
Wij speelden vroeger ook vaak bij die Philipsbussen, de Beukenlaan liep vroeger toch dood bij de winkel van De Gruyter waar, in mijn herinering een grote heg stond? Wij woonden in de Halvemaanstraat 25. En op de hoek van de Beukenlaan en Halvemaanstraat stond toen nog een houten frietkraam, die later afgebrand is, wat ik nog gezien heb.
Naam: Peer Maas
Ik weet niet over welke tijd u het heeft meneer Denis, maar volgens mij lag de muur van de tuin van de Koenraadkerk direct achter de Gruyter. En de Halvemaanstraat komt helemaal niet op de Beukenlaan uit maar op de Zwaanstraat, waar het eigenlijk een soort driesprong vormt met de Wilgenstraat. Hier woonden wij ruim 55 jaar geleden (en mijn zusje woont er nog steeds) en ik heb een heel andere herinnering. En een friteskraam heeft hier ook nooit gestaan. De eerste frites werd in die tijd gewoon vanuit woonhuizen verkocht, zoals op de Plaggenstraat en Hastelweg.
Naam: Peer Maas
Even voor de orientatie wat betreft datering van deze foto: Op de foto is maar een schoorsteen te zien en volgens mij stonden er jaartallen op deze schoorstenen. Ik keek hier vanuit mijn slaapkamer recht op. Ik meen me te herinneren dat de tweede in 1962 klaar was dus een datering van 1957 is hier best mogelijk. Overigens stond de buurt regelmatig op zijn kop als ze op het ketelhuis stoom aflieten. dit gaf een geweldig lawaai en het kwam ook regelmatig 's nachts voor.
Naam: Tini van Rooij
Volgens de reacties bij foto 1200 heeft hier wel een friteskraam gestaan, met als exploitant ene De Lepper.
Naam: Peer Maas
Ja, op de hoek van de Beukenlaan en de Zwaanstraat stond een kraam van Dago de Lepper maar niet op de hoek van de Halvemaanstraat. Ik ben heel lang bevriend geweest met de zoon van Dago, Willie, totdat de familie de Lepper verhuisde naar, ik geloof, Veldhoven. Dat was in de tijd dat ze op de hoek van de Beukenlaan en de Schootsestraat zaten. Ik heb hier zelf 4 jaar op de bovenetage van de friteszaak gewoond.
Naam: Peter Spijker
Ik wil even reageren op de discussie waar de kraam van Dago nou werkelijk stond. Voordat Dago op de hoek van de Schootsestraat/Beukenlaan zijn frietzaak begon stond hij, maar dan met een frietkraam, schuin tegenover op de andere hoek Zwaanstraat/Beukenlaan. Als je bovenstaande foto bekijkt dan is dit links bovenaan maar dan aan de andere kant van de weg. Dago woonde toen hij de frietkraam exploiteerde zelf in de Sparrenstraat, wat een zijstraat was van de Eikenstraat. Zeg maar dat ik zo'n 50 meter van de kraam af woonde en wij er veelvuldig kwamen om een frietje te kopen en we kwamen altijd iets te kort, zodat we ook een paar frietjes minder kregen, we moesten dan de schuine plaat van de kraam schoon maken. Misschien wat ondeugend om te zeggen, maar de mensen lieten wel eens wat losgeld vallen tussen deze schuine kant en de kraam zelf, onnodig te zeggen dat dit in onze zakken verdween, waar we recht op hadden, want tenslotte werkten we daarvoor. We konden overigens zeer goed met Dago overweg. Dus Peer, eigenlijk heeft Nico ook wel een beetje gelijk.
Naam: Nico Denis
Ik bedoelde ook hoek Zwaanstraat-Beukenlaan en inderdaad, in mijn herinnering was het een vrij grote groene houten kraam met vooraan zo'n schuin schot waarbij als je moest betalen je armen te kort waren. Volgens mij is ie op een middag afgebrand, waarbij die grote boom erachter ook nog brandschade opliep. Het verhaal was, dat die kraam er was voor de (Belgische) Philipswerknemers die er dan tussen de middag friet kwamen eten. Ze hadden toen nog lange (anderhalf uur?) middagpauze. Er heeft toen op het S-complex ook nog een frietkantine voor hen gestaan.
Naam: Peer Maas
Hoi Nico, over welke tijd heb jij het als er op het einde van de Beukenlaan een haag heeft gestaan? Ik ben in 1955 geboren en heb bij de paters op de kleuterschool gezeten dus mijn herinnering begint zo ergens eind vijftiger jaren en ik weet niet beter of wij liepen over de Beukenlaan naar school. En inderdaad, de friteskraam van Dago stond onder de grote beuk waar jaren later Harry Holman roomboter aan de Belgische Philipswerknemers verkocht maar dat had ik al gezegd.
Naam: Nico Denis
Hallo Peer, ik ben van '46 en heb er gewoond tot eind '59 dus het zal eerste helft vijftiger jaren geweest zijn en in mijn herinnering liep die haag vanaf de Gruyter dwars over het einde van de Beukenlaan. Wij gingen er dan weleens meikevers vangen. Ik denk dat de Beukenlaan midden vijftiger jaren doorgetrokken is naar richting Strijpsestraat. Daar liep vroeger een zwart pad naartoe waar wat boerderijen en de zogenaamde gaarkeuken stonden. Ongetwijfeld zijn er mensen die er meer van weten.
Naam: P R F van der Cingel
Een paar van die bussen deden ook op zaterdag dienst. De jeugdvoetballers van PSV werden daarmee naar uitwedstrijden gereden. Dat was een grote luxe, andere clubs hadden geen busvervoer en moesten zelf het vervoer regelen. Vaders met een auto waren zeldzaam, zodat verreweg de meesten de fiets of een lijnbus moesten nemen. Overigens heb ik die lange rijen bussen op weg naar Valkenswaard en België zien rijden op de Keizersgracht. Daar kwamen twee stromen samen, die uit de Willemstraat en die van de Emmasingel. Ik denk dat de bussen van de foto via Schootsestraat, Frederiklaan, St. Antoniusstraat naar de Willemstraat reden. Al het andere verkeer werd opgehouden door de bijna eindeloze stoet bussen. Er werden ook bussen gehuurd van andere busbedrijven, waardoor het bij elkaar een bonte stoet was.
Naam: bert van herk
Ik kan ze mij ook nog heel goed herinneren. Ik woonde in de Halvemaanstraat (Drents Dorp) en daar reden ze elke dag tegen vijf uur door de straat, een file aan bussen, plus ook nog de fietsers, die allemaal van Philips kwamen. De complexen T en R lagen aan de Halvemaanstraat. Ik zag ze elke dag vanuit de huiskamer voorbijrijden, prachtig gezicht was dat. En de meeste personen in die bussen waren Belgische madammekes, zonder bontjas.