Fotonr.: 1190
Bijdrager Jan van der Meulen
Jaar: 1936
Locatie 1.:Centrum |111 Binnenstad |Vestdijk
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Automobiel-, Busbedrijven / Garages ed |Van der Meulen-Ansems

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

De grootste autogarage van Nederland. (2)

Beschrijving Een van de weinige foto's van het oorspronkelijke pand van Van der Meulen-Ansems aan de Vestdijk. Afkomstig uit Helmond hadden ze hier een heel belangrijk Ford-dealerschap.
Geplaatst op 29-08-2005
Email bijdrager img

Reacties

Datum: 26-10-2005
Naam: Hans van Melis img

Zie ook foto 1748


Datum: 05-01-2006
Naam: Anne Troost img

Jos van der Meulen kocht in 1886 de smederij van zijn overleden baas in Helmond. Dit was het begin.
De naam Ansems doet vermoeden dat hij een compagnon had, maar dat was niet zo, of toch. Zijn vrouw heette met haar meisjesnaam Ansems en hij besloot dat die erbij hoorde, de naam althans.
Hij was de eerste Nederlander die op een echte stoomfiets heeft gereden. Maar ook in 1895 reed hij (met horten en stoten) als eerste Nedelander een motorrijwiel. Doordat er veel relaties uit Eindhoven kwamen werd er besloten om in 1916 de oude Luciferfabriek aan de Vestdijk te kopen. De eerste Ford versnellingwagen die zij verkochten in 1928 had het motornummer 1662. Wagen nummer duizend in het Eindhovense had motornummer 4.257.265 en dat was 1931. Wie had het over een wereldweide autogroei?


Datum: 12-02-2007
Naam: Lucia Jakobs-Verbaal img

Ik ben Noud Jakobs, de man op de foto die aan het tanken is is mijn vader. In 1938 ben ik geboren op de Vestdijk op de foto links, dat was de dienstwoning van mijn ouders. Met het laatste bombardement zijn we alles kwijtgeraakt en in een woning in de Edelweisstraat gaan wonen. En ik ben in de Tijmstraat naar de lagere school gegaan.
In 1952 ben ik in Aalst gaan wonen en monenteel woon ik in St. Oedenrode.


Datum: 15-05-2007
Naam: Peter Vermeulen

Oorspronkelijk stond hier een foto van het RHCe. Ik heb deze overschreven door deze fraaie originele foto van Jan van der Meulen.


Datum: 10-07-2007
Naam: Irma van der Meulen img

Aan houding en postuur te zien is de kleine man onder de O van Lincoln Jos van der Meulen-Ansems, de oprichter van het garagebedrijf.


Datum: 07-11-2007
Naam: Jan van der Meulen

Beste nicht Irma, helaas moet ik je corrigeren. De kleine persoon is niet ons beider Opa maar mijn vader Mathij van der Meulen met naast hem Frans Kuiten onze boekhouder en daarnaast van Dorenmalen van het magazijn. De meest linkse Ford cabriolet is de auto van Prof.Dr.Ir Hesselink. De foto is van 1936. De pompbediende is den heer van der Poel die in de Lijmbeekstraat woonde, waar zijn vrouw naar ik meen een viswinkel had. Noud Jacobs heeft zich wel een beetje verkeken op de foto, van der Poel was minstens 20 jaar ouder dan zijn vader in 1936. Overigens heb ik alle personen goed gekend en er zelfs later mee samengewerkt, waaraan slechts goede prettige herinneringen.


Datum: 09-11-2007
Naam: Irma van der Meulen img

Jan bedankt voor de correctie, ik zat er een generatie naast. Een ding staat echter vast, met hun lengtegenen zijn ze nooit groot geworden.


Datum: 08-02-2008
Naam: Irma van der Meulen img

Beste Anne, de naam Ansems is aan van der Meulen toegevoegd voor het onderscheid. In de Kerkstraat te Helmond woonden 2 broers van der Meulen die beiden smid waren. Het bedrijf van der Meulen-Ansems op nr. 16 en het bedrijf van zijn broer Frans op nr 10. (Deze broer is de vader van de vandaag 120 jaar geleden geboren componist Matthijs Vermeulen.)


Datum: 09-02-2008
Naam: Anne Troost img

Een stukje geschiedenis van Van der Meulen-Ansems maar ook van Hout-Ververgaard en van Kempen-van Lierde is te vinden op de volgende site www.publimon.nl/index.html


Datum: 11-01-2010
Naam: Louis van der Meijden img

De auto helemaal rechtsonder op de foto is een Ford Deluxe roadster/cabriolet Model 48 uit 1935.
motor: V8-cyl 221.0 cid, Bore/Strike 3.06/3.75 inches, compressor ratio 6.3: 1.
3 versnellingsbak en een geheel stalen carrosserie.
In de dertiger jaren moest Ford de eerste plaats op de verkoop-ranglijst aan Chrevrolet afstaan; enerzijds doordat Henry Ford vasthield aan verouderde technische details als dwarsgeplaatste bladveren aan voor-en achteras en mechanische remmen en anderzijds omdat hij potentiele klanten van zich vervreemdde door zijn bewondering voor Hitler en door, soms met geweld, te verhinderen dat zijn werknemers zich bij een vakbond aansloten.


Datum: 11-01-2010
Naam: Louis van der Meijden img

De opmerkelijke auto voor de Lincoln etalage is een Lincoln 4 door 7-passenger Sport Touring uit 1929.
Deze convertible heeft een 60-degree V-8 L-head motor van 90 Pk. Bore /Strike 3.5' x 5.00'', 384.8 cid.
Henry Martyn Leland, de oprichter van Lincoln zocht samen met zijn zoon Wilfred contact met Henry Ford om te zien of hij wellicht bereid was Lincoln over te nemen. Henry was niet werkelijk geinteresseerd, maar zijn zoon Edsel, een echte liefhebber van bijzondere auto's, was zeer enthousiast. In februari 1922 nam Ford Lincoln over voor een bedrag van 8 miljoen dollar.


Datum: 29-12-2012
Naam: Ruud van de Weijer img

Ik ben erg benieuwd naar het kenteken van de meest rechtse Ford. Er reden toen nog niet zoveel van deze modellen rond. Als het kenteken N41184 is dan weet ik zeker dat dit mijn vader is geweest die daar stond te tanken. Hij had n.l. ook een 2 zits Ford V8 cabriolet.

<<< Jammer Ruud, het is N36059 (red.) >>>


Datum: 20-06-2013
Naam: Sjef img

Hebben jullie enig idee wie het gebouwd heeft? Het schijnt dat mijn Opa bouwopzichter was.
=== Sjef, heb je ook een achternaam? Wil je die dan doorgeven a.u.b. En de naam van je opa is ook wel interessant als iemand die moet zoeken. (Red.) ===


Datum: 21-06-2013
Naam: Sjef img

De naam van mijn opa was Kees Kerkhofs