Fotonr.: 1188
Bijdrager Gemeente Eindhoven (Technische Dienst)
Jaar: 1964
Locatie 1.:Woensel |431 Generalenbuurt |Generaal Dibbetslaan
Onderwerp.: Panorama - Stadsoverzichten |Woensel

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Het uitbreidingsplan Rapenland.

Beschrijving De Generaal Dibbetslaan ter plaatse van het einde van de Generaal Pattonlaan. Links bovenaan is de Pastoor van Arskerk zichtbaar met daarnaast Philips Nederland. Het gebouw van het Philips rekencentrum (nu Atos Origin), dat nu naast Philips Nederland ligt, moest nog worden gebouwd.
Geplaatst op 29-08-2005

Reacties

Datum: 29-08-2005
Naam: Rini Talens img

De belangrijkste straten van Woensel, Woenselsestraat en Broekseweg, liepen vroeger in noordoostelijke richting! Weet iemand waarom, in de uitbreiding van Eindhoven in Woensel, het stratenplan daarop niet is aangepast?


Datum: 29-08-2005
Naam: Hans van Melis img

Ach hier moeten we burgemeester Mr. H.A.M.T. Kolfschoten, het gemeentebestuur en de planners van de gemeente Eindhoven op aankijken. De uitspraak van Kolfschoten "ik zal van de spin een roos maken" beloofde weinig goeds voor Woensel. In het kader van de wederopbouw was er veel subsidie te verkrijgen. Het hoogspoor werd telkens wat verder naar het noorden verschoven, dan nog wat brede straten ten noorden van de spoorlijn. De parochie Fellenoord oplossen in het niets. Hup weer een flinke hap uit de subsidieruif. Bogert, Houtstraat, Harmoniestraat, Pastoor Petersstraat, Brouwerstraat, Gagelstraat, Lijmbeekstraat, Fellenoord, Eindje! Weg ermee!
Ik heb contact met oude en nog oudere geografen en planners. Het was dezen een lust om de oude radialen uit te gummen. De oudste ziet wel eens mijn verzameling foto's van de Broekseweg en kan nog steeds voldaan zeggen: Jajaja dat hebben we toch mooi opgeruimd, daar is niets meer van over.
De andere (ondergeschikte) geograaf bij de foto van de Woenselse watermolen; Ja maar weet je wel hoeveel subsidie we daar voor kregen?


Datum: 10-01-2011
Naam: Eric Kemperman img

Niet dat ik de heren van destijds wil 'goedpraten', maar als je ziet welke verkeersknoop de omgeving Fellenoord destijds was, dan was de overweging om een paar brede ontsluitingswegen aan te leggen niet zo vreemd. De plannen voor een grote uitbreiding van Woensel maakten het nodig.
En niet te vergeten: wat wij nu knusse oude sfeervolle straatjes noemen, vond men toen 'onzalige woontoestanden': te veel mensen boven op elkaar in te krappe, ongezonde huizen. In 1920 had Eindhoven 40.000 duizend inwoners. Deel dat een op het aantal huizen dat er toen stond, en de wens tot grootschalige nieuwbouw is niet zo vreemd.


Datum: 22-08-2013
Naam: Paul van der Cingel img

Ik was te klein om er over te oordelen, maar mijn vader had een grote hekel aan Kolfschoten, waarom precies vertelde hij er niet bij. Die planners hadden zich toch kunnen beperken tot wat al kapot was? Die oude geografen hebben zich overigens niet tot Woensel beperkt, er moest toch een weg komen dwars door het oude stadhuis? Ik heb wel eens voor de grap gesteld dat in Eindhoven zodra een huis of ander gebouw 100 jaar dreigt te worden, het gemeentebestuur al een sloopvergunning overweegt af te geven.


Datum: 27-09-2016
Naam: Mathi Prygoda img

De Nieuwe Dijk (nu Generaal Dibbetslaan). Op voorgrond het tracé van de nieuwe Kennedylaan (in 1966 aangelegd).