Bijdrager Peter Vermeulen
Jaar: 1944
Locatie 1.: Stratum Onderwerp.: Wereldoorlog I en II |Bevrijding
Duitse krijgsgevangenen.
Beschrijving | Ik vermoed dat deze foto is gemaakt op de Aalsterweg op 20 september 1944. Een rij Duitse krijgsgevangenen is vanuit Eindhoven op weg via Aalst naar België onder bewaking van PAN-partizanen en Nederlandse politie. Het "aardige" is dat ik deze groep herkende van een foto uit het boek van Karel Margry, "De bevrijding van Eindhoven". Daar zijn ze echter al in de kom van Aalst gearriveerd. |
---|---|
Geplaatst op | 09-05-2007 |
Reacties
Naam: Wil van Hout
Als ik het goed heb is deze foto gemaakt op de plaats (L) waar enkele dagen later de pijpleiding met brandstof kwam te liggen met aftapstation. Aan de rechtse kant is dan Huize Voorbeek. En de weg die naar de Philipsbouw gaat. Een van de drie Duitsers loopt wel heel ongelukkig op die kinderkopkes. De aanvoer van troepen en materiaal zou nog weken duren. Dus de datum zou ik niet weten.
Naam: Wil van Hout
Het is misschien hier niet de juiste plaats maar ik wil toch even aanstippen dat de pijpleiding uit Engeland een van de grootste technische staaltjes van fantasie die werkelijkheid werd. Schepen met grote rollen pijp, (Pluto) die in het kanaal werden gelegd en die over land de troepen moesten volgen in hun opmars. Dat men niet zeker was van het lukken, bewijst het alternatief =de Tankers= die achter de hand gehouden werden. Aan de pijpleiding wordt m.i. veel te weing aandacht besteed. Denk aan de huizehoge opslagplaats achter Animali. Noot; als je de klos maar groot genoeg maakt, dan kun je de pijp als garen oprollen.
Naam: Thérèse Sauter-Roijers
Die kinderkopkes hebben er nog lang gelegen tussen rijbaan en fietspad. Wij hebben er veel gefietst als we naar de afgravingen of naar de familie in Valkenswaard gingen. Ik durfde nooit zo goed te passeren, ik had altijd schrik om onderuit te gaan. Op het Gerardusplein, voor de kerk, lagen ook van die kinderkopkes. Als je naar de kerk moest op zondag en schoenen met hakken aan had, dan was het geen pretje. Ik ben er meermalen onderuit gegaan en schaamde me natuurlijk dood. Regelmatig hing ik dan maar bij mijn vader in de arm, alhoewel ik me daar als tiener ook voor schaamde, was het altijd nog beter dan onderuit gaan en gaten in je panty.
Naam: Peter Heesakkers
Er moeten dagen en nachten lang enorme kolonnes militaire voertuigen dwars door de binnenstad hebben gerold, en het moet een imposant gezicht zijn geweest. Dat was het geval v.a. 'savonds 18 september en de dagen erna, tanks, pantserwagens, verkenningswagens, vrachtauto's met baileybrug-materiaal, brugleggertanks, hulpvoertuigen, troepentransporters, hulpauto's, slepers, kraanwagens en nog alzomeer. Zoveel dat men zich ging afvragen, waar parkeren ze die in godsnaam allemaal!!
Naam: Wil van Hout
Klopt helemaal Peter, voor het eerst in mijn leven zag ik bulldozers. En tanks die als zodanig uigerust waren. Tanks die uitgerust waren met grote stalen rollen voorzien van kettingen welke voorzien waren van stalen kogels voor de mijn-opruiming. Munitieauto's, waar nooit eerder geziene zwarte mensen in reden met spierwitte tanden. Heel indrukwekkend allemaal. Ze deelden ook sigaretten uit, chocola en wittebrood. Stel dat je thuiskomt met een echt wittebrood waar de hele familie van kan eten en dan weer als de bliksem terug voor verdere ontvangsten. Je hebt nog geen tijd om te gaan slapen.
Naam: Ben Dankers
De drukte die Peter beschrijft is hier op deze foto niet te zien, ik vermoed dan ook dat de foto later dan 20 september gemaakt is. Het verwonderde mij al eerder dat ik te weinig militair verkeer uit zuidelijke richting zag om 20 september, een van de topdagen van Market Garden, als reële datum te zien.
Naam: Giovanni van Helvoirt
Volgens ons Pa zijn de militairen, die voor de aanleg van de pijpleidingen en brandstofvoorziening zorgden, voornamelijk Engelsen geweest (British Engineers ). Een aantal van hen lag ingekwartierd bij ons Oma aan de Hoogstraat. Nu hadden die Engelse soldaten op een gegeven dag een foto bij van een mooi meiske uit Westerlo (B) en lieten die aan ons Pa zien. Dat werd dan dus ons Ma.
Naam: Wil van Hout
Je moet in ogenschouw nemen dat alleen als het donker werd de auto's dicht achter elkaar reden. Ze hadden nl. op de achteras een lamp waardoor het vanuit de lucht niet te zien was. Als er gestopt werd en dat gebeurde nog al eens, klommen de mensen op de auto's of stapte de bemanning uit voor een pauze. Dan werd er een kuiltje in de berm gemaakt waar een paar liter benzine in ging. De vlam er in en dan kwamen de messtin's voor de dag. Theekwartier met de nodige koeken. En wij maar meeëten! Plotseling weer weg en alles achterlatend. Dat was natuurlijk voor de eerlijke vinder. Aan de meeste soldaten was te zien dat het geen uitstapje was (gespannen). De Amerikanen van de eerste dagen waren wat meer op hun gemak. Als of er geen discipline was. Of waren het meer zelfstandig operende? Er was in ieder geval duidelijk verschil.