EiB header publiek

Het heden en verleden van Eindhoven

Responsive Navigation
Google Maps

Uw selectie...

Fotonr.:

88

Bijdrager:

Jaar:

1900

Stadsdeel:

Centrum

Buurt:

111 Binnenstad

Straat:

Stationsplein

Onderwerp 1.:

Gebouwen

Onderwerp 2.:

Stations

Onderwerp 3.:

1e Station (1866-1916)

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image




  • facebook
  • twitter
  • img
Het eerste station.

Beschrijving

Dit station heeft dienst gedaan van 1866 tot 1916. Het werd dus kort voor de samenvoeging van de zes gemeenten vervangen. De tramremise lag toen in de Tramstraat op de hoek met de Dommelstraat.


Geplaatst op

17-04-2005

Reacties:

Datum: 10-08-2005
Naam: Guido 't Sas  
img

Mijn vader, Henri 't Sas (Breda, 1877-1966) was in zijn jonge jaren 'n tijdje handelsreiziger. Hij wist te vertellen, dat als hij begin vorige eeuw het Eindhovense station verliet, hij geconfronteerd met scharrelkippen (avant la lettre).


Datum: 11-08-2005
Naam: Willem de Vries  
img

Ik verwijs nog maar eens naar foto 237, en de toen niet opgenomen verwijzing naar Jegerings uit Nuenen, die weet te vertellen dat het station niet vervangen, maar verbouwd werd in 1916.
Misschien kan Jegerings zelf nog eens een toelichting geven.


Datum: 18-06-2006
Naam: J.C. Jegerings  

Of het oude station Eindhoven al dan niet verbouwd is heb ik aangegeven in mijn boek Zo mooi was Eindhoven. Uit het Bestek en de voorwaarden van de aanbesteding nr. 1290 van 9 juli 1912 wordt duidelijk gesproken over een UITBREIDING van het station Eindhoven. In het aanbestedingsboekwerk van 283 pagina's wordt gesproken over .....het maken AAN den bestaanden voorgevel van een aanbouw....
Door de verbouwing en aanbouw kreeg Eindhoven wel een nieuw (lees: een ander..) station, maar het had geenszins de allure van het oude. Na veertig jaar (1956) werd het geheel weer afgebroken voor het huidige. Het eerste hield 50 jaren stand, het tweede veertig jaar. Hoe lang zal het leven duren van het huidige en derde station? Ook al staat het op de monumentenlijst!


Datum: 01-11-2008
Naam: Jack van Hoek  
img

Vincent van Gogh schonk ons bij zijn afscheid, november 1885, de oudst bekende afbeelding, een aquarel, van dit station.
Zie de oevrecatalogus van Jan Hulsker onder het nummer JH 958. Pas na lang bestuderen kwam ik daar achter. De vlek op deze prent, die op een rookpluim lijkt, is misleidend, het is een vetvlek. U zult opmerken dat het stevig regende toen hij dit werkje maakte. De weg erheen, zeg maar, van het stationsplein naar het station toe heeft hij ook getekend.
Nu nog wel eens, maar toen [1885] zeker, stonden de straten in dit gedeelte van de stad, na hevige regen, geregeld blank. De gemeente legde dan vlonders neer om haar burgers ten dienste te zijn. Op Vincents' tekening met het nummer JH 966 zien we twee mannen op zo'n vlonder richting station lopen. Rechts ziet u de Verlengde Nieuwstraat, links de woning met tuin van tabaksfabrikant Mignot en als u goed kijkt herkent u ook de twee torens van de Sint Catharinakerk. Op internet zult u de tekeningen vast terugvinden.


Datum: 28-01-2009
Naam: R. Westerterp  
img

Geweldig van Vincent van Gogh dat hij het Station van toen tekende, zodat het nageslacht het wete!
Eindhoven heeft helaas van oudsher niet het besef gehad van historie. Gelukkig hebben we het RHCe en o.a. Eindhoven in beeld, waar veel materiaal bewaard en terecht is gekomen.
Ik ben in Eindhoven geboren en getogen tot mijn 22e jaar. Daarna lang gewoond in de mooie stad van Amersfoort, waar veel monumenten zijn. Dat waren één van de eerste dingen die me daar opvielen. Laten we er zuinig op de monumenten zijn! Het spijt me te moeten zeggen, Eindhoven is niet echt een mooie stad. Gelukkig ziet men nu de belangrijkheid van erfgoed in.