Bijdrager Regionaal Historisch Centrum Eindhoven - RHCe
Jaar: 1947
Locatie 1.:Stratum |211 Irisbuurt |Kanaaldijk Zuid
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Automobiel-, Busbedrijven / Garages ed |Jacques van der Meulen
Onderwerp 2: Gedrukte en Geschreven Media |Advertenties / Reclame |Automobiel-, Busbedrijven / Garages ed
De afdeling houtbewerking van 'n garagebedrijf.
Beschrijving | Het pand waarin Jacques van der Meulen aan de Kanaaldijk-Zuid zat bestaat nog steeds. Opvallend in hun advertentie is de aanprijzing 'houtbewerking'. Waar vindt je dat tegenwoordig nog ? Zie ook foto 1054 (RHCe 0003553) |
---|---|
Geplaatst op | 28-07-2005 |
Email bijdrager |
Reacties
Naam: Wil van Hout
Het is niet zo gek dat houtbewerken, want in die tijd had b.v. D.K.W. een houten opbouw. Er zijn nog wel auto's die een deels houten opbouw hebben. Vroeger werd er meer hout in de carrosserie gebruikt. In de jaren net na de oorlog zefs tafelpoten in de verotte dragende delen. Daar moet je nu eens mee komen.
Naam: Kees Kuijken
Wil van Hout, ik dacht dat Jacques van der Meulen alleen maar Amerikaanse en Duitse produkten van het GM concern verkocht. Mijn oom aan de Stratumsedijk in Eindhoven en ook in Aalst gevestigd verkocht het merk DKW en later BMW wat overgegaan is naar van Laarhoven, die nu gevestigd is aan de Huizingalaan in Eindhoven.
Naam: Wil van Hout
Natuurlijk heb ik het niet over eventuele verkoopadressen. Maar je moet er van uit gaan dat de autogarage's in die tijd alle soorten en modellen auto's konden repareren. Later toen het een beetje drukker werd kreeg je specialisme. Ik zie me in die tijd al tegen de baas zeggen dat is mijn merk niet
Dan kon je beter meteen al naar de kapstok lopen. Ik bedoel de spijker in de muur waar je jas op hing. Er zijn tegenwoordig weer werkplaatsen waar alle merken gerepareerd worden. Is trouwens leuker werken.
Naam: Irma van der Meulen
Kees, de toevoeging Import heeft betrekking op de Norton motoren. Zij kwamen uit een fabriek in Birmingham. Een groot berijder van Norton was Geoff Duke wiens prestaties wij op de radio volgden.
Hij won in 1949 de TT van het eiland Mann en werd in 1952 wereldkampioen in zowel de 350 cc als 500 cc klasse.
Naam: Jan van der Meulen
Op de nu nog resterende bouw van Jacq. van der Meulen ziet men nog heel duidelijk de sheddaken afgetekend van de oude textielfabriek van Schröder, welke fabriek werd gekocht in 1934-1935
door Jacq.vd M waar hij zijn nieuwe bedrijf startte en zoals thans blijkt dat deel van de textielfabriek tot de afbraak zelfs in gebruik geweest is voor het autobedrijf.
Naam: Irma van der Meulen
Het woord HOUTBEWERKING op de folder slaat op de bouw van kasten voor koelmachines. Deze werden geleverd aan bijv. slagerijën. Jacques van der Meulen was importeur van Frigidaire voor Zuid-Nederland. Het lijkt een vreemde combinatie voor een autobedrijf maar Frigidaire was weer een dochteronderneming van General Motors.
Naam: Karel Hupscher
Het bord A.R.O. Import heeft er aan de Havenstraat nog tot in de jaren 90 gehangen en heeft mij altijd gefascineerd. Met de link naar Norton Motoren heb ik op Google nog een hint gevonden: "Aro was een motorfietsmerk van onbekende (mogelijk Nederlandse) herkomst dat na de Tweede Wereldoorlog rijwielen met Victoria-zijboordmotor leverde" . Helaas verder geen info, maar zou dat niet ook kunnen?