Fotonr.: 7986
Bijdrager Jan Weijers
Jaar: 1916
Locatie 1.:Tongelre |311 Villapark |Uiverlaan/Ooievaarslaan*
Onderwerp.: Personen |Bijzondere, Bekende Eindhovenaren |Heinrich Reufel

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Heinrich Reufel, amateurfotograaf Eindhoven, 1916.

Beschrijving Hier een foto van de fotograaf Heinrich Reufel, gefotografeerd in 1916. Hij maakte vanaf 1913 vele foto's in Eindhoven en omgeving. Zie ook foto 7962 uit 1911 met zijn "levensbeschrijving". Op bovenstaande foto zit hij op het terras van zijn huis aan de Ooievaarslaan 23 (Uiverlaan 23). Foto uit familie-album.
Geplaatst op 17-12-2006
Email bijdrager img

Reacties

Datum: 17-12-2006
Naam: Ad Brackel img

Waarom is de Ooievaarslaan eigenlijk in Uiverlaan veranderd? En wanneer vond die naamsverandering plaats? De meeste zijstraten aan de Uiverlaan zijn ook vogelnamen (behalve Parklaan en Goorstraat)!


Datum: 17-12-2006
Naam: Peter Vermeulen

De naamsverandering vond plaats in 1934 naar aanleiding van de London-Melbourne-race die door de Uiver werd gewonnen.


Datum: 18-12-2006
Naam: Gerard Weijnen img

Overgenomen van WIKIPEDIA: De naam Uiver is als volgt ontstaan. De KLM noemde haar vliegtuigen op de Indië-route naar vogels waarvan de eerste letter overeenkomt met de laatste letter van het registratieteken. Zo heette de PH-AIP Pelikaan en de PH-AJA Arend. De letters van de DC 2 zijn PH-AJU. De naam Uil lag voor de hand Maar de KLM bezat reeds een machine, die de naam Uil voerde. Totdat men op het idee kwam om de machine Uiver te noemen, met welke naam men in de Betuwe volgens dialect een ooievaar aanduidt.


Datum: 21-12-2006
Naam: Ad Brackel img

Die vraag is beantwoord (van de Uiverlaan) waarvoor dank! Andere vraag dan. Over Heinrich Reufel. Hoe haalde Philips hem naar Nederland? Ging dat door 'n headhunter, hoe haalden ze de specialisten uit het buitenland (deze foto is van 1916, hadden ze baat bij de oorlog van '14 -'18 ) Weet iemand daar iets van?


Datum: 21-12-2006
Naam: Gerard Weijnen img

foto 7962 zou dus van deze Georg Gress kunnen zijn. Uit In en Om de Philipsfabrieken 5-1936 bij zijn 25-jarig jubileum: 'Reeds spoedig nadat Ir. Reufel in 1911 met de leiding van de mechanische werkplaats der toenmalige gloeilampenfabriek belast was, kwam hij voor moeilijke problemen te staan, die verband hielden met de constructie van machines voor de vervaardiging van lampen met getrokken wolfraamdraad. Dankzij zijn talrijke vernuftige constructies, bleek het onder zijn leiding mogelijk, al deze machines in eigen bedrijf te vervaardigen, zoodat de mechanische werkplaats tot een omvangrijke machinefabriek uitgroeide. -- De belangstelling van den jubilaris voor alle technische gebieden blijkt wel uit zijn grote voorliefde voor fotografie en radiotechniek. -- als aandenken aan dezen dag werd hem een filmtoestel met projector aangeboden.'
Vraag aan Jan Weijers, zijn er ook films van Reufel nagelaten, gezien de perfectie van zijn foto's zouden deze ook heel goed kunnen zijn.


Datum: 22-12-2006
Naam: Jan Weijers img

Gerard, bedankt voor je uitvoerige informatie over Heinrich Reufel. Een deel wist ik zelf nog niet. Lijkt me een leuke bezigheid om al die achtergrondinformatie te achterhalen. Bovendien schrijf je tevens een stukje geschiedenis over Eindhoven. Helaas heb ik geen films van Reufel. Nog wel een heleboel foto's van zijn verblijf in Berlijn vóór 1911 en zijn uitstapjes buiten Eindhoven tussen 1911 en ca 1916.
Reufel heeft in 1911 ook te maken gehad met waarover Marcel Menze in 2004 schreef. Ik citeer uit zijn proefschrift:
...Verder ontdekte Gerard Philips dat General Electrics in Amerika een ingenieur naar Berlijn had gestuurd om de Duitse partnerbedrijven van GE (AEG/Siemens/Auer) te leren hoe ze de nieuwe gloeidraad moesten maken, en haalde hij de man over om in het geheim naar Eindhoven te reizen en ook Philips' ingenieurs te instrueren - tegen een vorstelijk honorarium, uiteraard. Dankzij deze kennisontfutseling, die grensde aan bedrijfsspionage, was Philips in staat de lampen met de 'getrokken' wolframdraad begin 1912 op de markt te brengen, gelijk met de concurrentie...