Beschrijving |
De Vestdijk na de herinrichting. Autoverkeer is alleen nog mogelijk van zuid naar noord, over één rijstrook. De andere strook is voor lijnbussen en sommige taxi's. Links achter de struiken ligt een fietspad voor twee richtingen. Het rode gebouw links is een ingang van winkelcentrum Heuvel. Rechts de vroegere verpleegstersflat en rechts op de achtergrond de Groene Toren. (Red.)
Dit stuk van de Vestdijk haalt tussen 2016 en 2020 regelmatig de krant. Grote betonblokken op het kruispunt met de Ten Hagestraat vormen gedurende meer dan een jaar een tijdelijke knip in de Vestdijk. Het is de bedoeling om de Vestdijk te veranderen in een groene boulevard, waar doorgaand autoverkeer niet meer mogelijk is. De luchtkwaliteit, die hier na onderzoek onverantwoord slecht blijkt te zijn, moet immers nodig verbeterd worden. De beoogde knip zorgt voor veel discussie. Automobilisten ergeren zich, sommigen negeren alle verbodsborden. Uiteindelijk blijft doorgaand autoverkeer in de zuid-noordrichting toch mogelijk.
Niet alleen het straatprofiel verandert, ook ondergronds wordt gewerkt. Onder het nieuwe brede fietspad komt een grote waterberging, noodzakelijk vanwege de steeds heftiger regenbuien. Bij al dat graafwerk worden op twee plaatsen restanten gevonden van bruggen die vroeger over de hier aanwezige stadsgracht gelegen hebben. Mede door deze onverwachte vondsten kost de hele ombouw meer tijd en flink meer geld. Maar als de nieuwe groene boulevard in 2020 geopend wordt is er vooral sprake van trots en tevredenheid. De vroegere asfaltvlakte is veranderd in een breed tweezijdig fietspad, een aparte busbaan en één 30-km-rijstrook voor het zuid-noordverkeer met ertussen de nodige groenstroken.
Onbedoeld lijkt dit profiel op de situatie van een eeuw geleden. In 1920 lag de stadsgracht op de plek van het dubbele fietspad (met daaronder de waterberging), was er ook sprake van het nodige groen en slechts een smalle ruimte voor het verkeer. Het groen moet de komende jaren nog wat meer volume krijgen.
|