Fotonr.: 51823
Bijdrager Mariet Nievergeld
Jaar: 2016
Locatie 1.:Centrum |111 Binnenstad |Stadhuisplein
Onderwerp.: Evenementen / Festiviteiten / Gebeurtenissen |Overige Evenementen, etc.
Onderwerp 2: Kunst / Kunstwerken / Kunstmonumenten |Monumenten |Overige Monumenten

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Herdenking Herculesramp

Beschrijving Op 15 juli 2016 werd bij het stadhuis het neerstorten van een militair transportvliegtuig herdacht. Twintig jaar eerder - 15 juli 1996 - kostte de ramp het leven van 34 mensen; vooral leden van een muziekkorps van de Koninklijke Landmacht. Het muziekkorps had deelgenomen aan een festival in Italië.

Een van de omgekomen muzikanten was Falco Vegelin. Vóór de zomervakantie 1996 dirigeerde hij bij het Stratums Muziekkorps St. Cecilia, waar ik toen lid van was. Hij was jong, enthousiast, muzikaal en sympathiek. Ik herinner me hem goed. Ik herinner ook de schok die ik voelde toen bekend werd dat hij ook overleden was bij de ramp.

Daarna kwam naar buiten wat zich had afgespeeld vlak na de crash. Vanaf dat moment ging namelijk alles mis wat maar mis kon gaan. Brandweerlieden probeerden het vuur te bestrijden, maar deden weinig moeite om de deuren van het toestel te openen. Later bleek dat de brandweer toen nog niet wist dat er mensen in het vrachtruim zaten. Ook de verkeersleiding was er bij het uitbreken van de brand niet van op de hoogte dat het toestel een fanfarekorps vervoerde. De militairen in het transportvliegtuig probeerden intussen tevergeefs de nooduitgang te openen. De meesten kwamen door verstikking om het leven. Slechts zeven inzittenden overleefden het ongeluk.

De conclusies van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp zijn schokkend. Het Crisis Onderzoeksteam (COT) van de Leidse Universiteit stelde later dat jaar vast dat zowel de top van de Koninklijke Luchtmacht als de autoriteiten in Eindhoven medeverantwoordelijk waren voor de omvang van de ramp. De autoriteiten waren volgens het COT "nalatig in het slordige management" en bij het naleven van het rampenbestrijdingsplan. Zo had de zwerm vogels verjaagd moeten zijn, voordat het toestel aan zijn landing begon. Maar degene die dat moest doen, ging ervan uit dat de Hercules pas later op de avond zou arriveren. Ook de Belgische bemanning had fouten gemaakt. In de cockpit werd verkeerd ingegrepen toen er vogels in een van de motoren terechtkwamen. De piloten maakten een doorstart met een te lage snelheid, waardoor ze de controle over het toestel verloren. Volgens de onderzoekers was de piloot niet op zijn taak berekend en had de boordcommandant weinig ervaring. (Bron: NOS)
Geplaatst op 29-10-2020