Bijdrager Peter van Gansewinkel
Jaar: 1963
Locatie 1.:Strijp |638 Eindhoven Airport |Luchthavenweg
Onderwerp.: Vliegvelden |Welschap / Eindhoven Airport |Gebouwen
Welschap, vliegdienst. (1)
Beschrijving | De hangar van vliegdienst-squadron op Vliegbasis Eindhoven. |
---|---|
Geplaatst op | 29-06-2006 |
Reacties
Naam: Albert Bockholts
Ik heb van ca. half juli 1957 tot half augustus 1958 als dienstplichtige op de vliegbasis in de Materieeldienst ofwel het Bevoorradingssquadron gewerkt. Wij spraken toen van de "Baseflight" ofwel de Basisvlucht. Met zo'n Harvard ben ik wel eens meegevlogen naar Soesterberg om er "aircraft-barriers" op te halen. Die paar die wij hadden waren door Italiaanse vliegers kapot gevlogen tijdens hun oefeningen voor het grote vliegfeest dat op Soesterberg zou worden gehouden, bij gelegenheid van het 45-jarig bestaan van de KLu in 1958. Met een Pipercub ben ik een keer mee naar Gilze-Rijen gevlogen om er een houten propeller voor een Tiger Moth (tweedekker) op te halen. Deze laatste kist werd voor boodschappen, demonstraties en de zweefvliegclub gebruikt.
Naam: A.Wassenaar
Ik heb van begin 1965 tot midden 1966 op Welschap gewerkt bij 315 sqn. als vliegtuigmonteur op de F84 Thunderstreak. Ik ben benieuwd of er nog oud-collega's zijn die nog foto's of anderszins uit die tijd hebben. De hangar op deze foto is niet de hangar van 315 sqn. Deze was m.i. hoger. Als deze hangar nog zou bestaan, moet er nog ergens een kogelgat zijn van een van de boordmitrailleurs, die onverwacht afging tijdens demontage.
Naam: Jillles Smits
Reactie op toevoeging van A. Wassenaar. De hangar op de foto is niet van het 315 sqn maar op basisvlucht. Het is hangar 23. Deze hangar bestaat niet meer. Op deze plaats staat nu de aankomst- en vertrekhal van Vliegveld Welschap. De hangar van het 315 sqn is er ook niet meer. Dat is nu een moderne woonwijk.
Naam: A.Wassenaar
Beste Jilles, dank voor je reactie op mijn verhaaltje. Heb jij ook in die periode bij 315 gezeten? Zo ja, wie kun je je dan nog herinneren? In deze periode was de "voorman" sgt. Staal en zijn hulpjes de korporaals Spittters en Baaijens. Ik dacht dat hangar 23 de hangar van 315 was.
Naam: Harry Bouwens
Reactie op bericht van Albert Bockholts. In die tijd werkte bij het bevoorradingssquadron ook mijn zuster Suze Bouwens als burger. Zij is later getrouwd met de sergeant Fred Diesselborgh, in die tijd commandant van de link-trainer sectie. Als ik me niet vergis, was de luitenant Goossens destijds de commandant van het squadron. Ik herinner me ook nog de korporaal Van de Put, een grote en vooral dikke grappenmaker.
Naam: Albert Bockholts
De naam Suze komt me heel vaag voor, met lang blond haar, als ik het goed heb? De andere namen zeggen mij helemaal niets. Onze squadron-commandant toen was de kapitein F.P. Kranenveld, afkomstig uit Leiden.De plaatsvervangend commandant was de 1e luitenant Trachter. Helaas verder geen aansluiting.
Naam: Albert Bockholts
Zonder er al te ver in te duiken vond ik op internet het volgende: Op 1 juli 1913 is op het vliegkamp Soesterberg de kapitein H. Wallaardt Sacré tot commandant van de dan opgerichte Nederlandse Militaire Luchtvaartafdeling (NMLA) geïnstalleerd. Wij bezaten toen alleen de Zeemacht en de Landstrijdkrachten. De Luchtvaartafdeling werd een onderdeel van de Landstrijdkrachten. De latere Koninklijke Luchtmacht werd een zelfstandig onderdeel van ons defensieapparaat en is de wettelijke voortzetting van de NMLA. Dus werd op 1 juli 1958 het 45-jarig bestaan van de Luchtmacht op Soesterberg gevierd.
Naam: M.B. Meeuwsen
Ik heb van 1966 t/m 1969 deel mogen uitmaken als tijdschrijver en de indeling van de bemanning van die kisten op de Basisvlucht.
C-Basisvlucht was in die tijd Elt Pasveer, met o.a SM J.Geeve, SM Boogaard, Aoo V.d. Avorid als vlieger. Beavervlieger was SM Bob van Geffen. Er kwamen veel gastvliegers om op de T-33 hun uren te maken. Omdat dat niet altijd kon door de vliegers van de Basisvlucht, mocht ik altijd een beroep doen op Ops 314 en 315 sqn. voor de inzet als instructeur voor die gastvlieger (ook wel genoemd Maandvliegers). In mijn tijd was de Harvard al uitgefaseerd. De Piper werd hoofdzakelijk gebruikt bij de Zweefclub.
Ik heb het geluk gehad om regelmatig een vlucht mee te maken in de Harvard. Maar ook met de T-33, o.a. een vlucht naar Bodo bij een move van 314 Sqn in 1968 naar Noorwegen, met als vlieger de toenmalige Kapt. Schröder.
Naam: Hans Bors, Baarlo (Lb)
In 1960 tot medio 1961 was ik centralist op de telefooncentrale van de vliegbasis Eindhoven. De toenmalige chef was dhr.. van de Berg en sous- chef was ene Hr.. Woezik. De rest waren nog enkele burgers, Klu en Landmachtmilitairen. De centrale lag in een kelder en boven waren ontspanningsruimten. Er werd in ploegendienst gewerkt. Ik heb een aantal keren met de Harvard mee kunnen vliegen. Op de basisvlucht stonden meestal ook 4 T-33 (T-birds) voor opleiding en maandvliegers. Gelegerd waren we in Kamp Zeelst en kapitein de Beier was onze commandant Op de Sliffertseweg had de Marechausee destijds een kazerne met buitenzwembad en daar mochten wij gebruik van maken.Een zéér markant figuur destijds was kapitein Malinckrot. Ik heb er een leuke tijd gehad. De laatste maanden was ik in dezelfde funktie werkzaam op de vliegbasis Volkel (bunker Erp), Via "Onze Luchtmacht" ben ik nog altijd met de Klu verbonden.
Naam: Henk Willems
Ik was tijdschrijver bij 315, lichting 63-4. Enkele piloten waren Matje Janssen, Joep Frieling, V.d. Broek, Van Geffen en Van Bree. Naderhand ging ik op verzoek van majoor Visser naar Vessem Ops, de leukste tijd van mijn leven. Via basisvlucht, Henk, in die tijd met de Harvard met sergeant-majoor Van Geffen naar Chaumont gevlogen. Sunset met Piper Cub stiekem met Matje Janssen. Beaver met van Bree. Harde landing. Naderhand nog wel eens Frits Klein gezien. Matje Janssen met een delegatie Beechcrafts in Beek. Ik zie graag reacties uit de periode 1963-1965.