Bijdrager Henk van Alphen
Locatie 1.: Centrum Onderwerp.: Panorama - Luchtopnames |Centrum-Stratum-Tongelre
Centrum en Tongelre
Beschrijving | De foto is gemaakt tussen 1932 en 1941. Dat is zo omdat de "Persil-gashouder" op deze foto staat. Die werd in 1932 in gebruik genomen en werd gesloopt nadat hij in 1941 in brand was gevlogen. Het was in die jaren de grootste gashouder van het land. Op de plek van die gashouder staat nu het Erfgoedhuis (zie foto 34917), waarin ook Eindhoven in Beeld zit. Op hetzelfde terrein (nu NRE-terrein) stonden in die tijd nog vier andere gashouders (zie foto's 35996 en 37011), die er nog tientallen jaren hebben gestaan. De meest linkse op deze foto stond tussen de Nachtegaallaan en de Patrijsstraat, pal achter het nog steeds bestaande 'toonzaalgebouw' (foto 26208), dat is verbouwd tot appartementen. Op de grote versie van de foto is te zien dat er bij het Havenhoofd twee kranen staan. Die losten bouwmaterialen, meestal zand en grint, uit schepen en stortten dat via silo's in vrachtwagens. Op de hoek van het Havenhoofd en de Bleekstraat (rechts) staat een wit pand, dat er nog steeds is (foto 24411). Vanaf de hefbrug loopt naar rechts de Tongelresestraat. Daar staan de sigarenfabrieken van Karel I (zie foto 41839). Die zijn in 1971 afgebrand (zie foto 36818). Een stuk muur herinnert nog aan de fabriek (zie foto 51617). Tussen de gashouders door zien we de Picus-fabriek. Het hoge witte gebouw (zie bijvoorbeeld foto's 52790 en 50707) stond op de hoek van de Treurenburgstraat en Dommelhoefstraat, waar nu de verlengde Treurenburgstraat is. Het bedrijfsterrein van de Picus liep tot over de Tongelresestraat naar de Kanaaldijk Noord (zie foto 29528). Onder de gashouders zien we een sportveld. Dat hoort bij het Gymnasium Augustinianum rechts ernaast, bij de Paterskerk. Dat hele complex is nu Domusdela geworden. Rechts naast de kerk staan aan de overkant van de Kanaalstraat de gebouwen van tabaksfabrikant Mignot & De Block (zie foto 41840). Ook die fabrieken zijn verdwenen en er staat nu een appartementencomplex. Vanaf het midden van de linkse rand komt de Vestdijk. Die loopt op deze foto nog dood bij het kruispunt met de Ten Hagestraat, want de doorbraak naar het kruispunt met de Geldropseweg en Tongelresestraat wordt pas later aangelegd. Goed herkenbaar is het gebouw dat nu VDMA heet. Daar was op de begane grond de garage en het benzinestation van Van der Meulen-Ansems (zie foto 25013) en op de etages erboven huisden later verpleegsters van het toenmalige Binnenziekenhuis. Achter dat gebouw staat de luciferfabriek. Goed herkenbaar is de Markt. Daar is goed te zien dat links de Hermanux Boexstraat nog niet bestaat. De noordwand van de Markt, bij de Nieuwstraat, is nog aaneengesloten. (Red.) |
---|---|
Geplaatst op | 21-07-2022 |
Reacties
Naam: paul van der Cingel
Het meest opvallend is misschien de bovenrand van de foto. Tussen de datum van de foto en begin van de oorlog is daar veel bijgebouwd. De weg die we schuin naar boven zien lopen is de Geldropseweg. Het Witte Dorp is nog niet gebouwd. Helemaal aan de bovenrand staat tussen de bomen de Burgh, op moment van de foto nog bewoond door de fam. Smits van Oyen, die het hebben laten bouwen en er in 1912 in gingen wonen. Halverwege de jaren dertig kreeg het een andere bestemming; er werden psychiatrische patiënten behandeld.
Naam: Sierd Loman
Persoonlijk denk ik dat de foto zelfs te dateren is ná 1936. Waarom? Verklaar me maar voor gek, maar van transportenthousiasten moet je het soms hebben. Zoom maar eens in naar de Bleekstraat. Direct ná de bocht zie je twee stadsbussen staan op het open terrein naast de fabriek. Dat open terrein lag nog heel lang direct tegenover de garage van stadsverkeersdienst De City, die ook heel goed op deze foto herkenbaar is aan het lichte, gebogen dak. De mensen van De City zetten vaak de bussen daartegenover neer (opgetekend uit getuigenis van Martin Baljet). Deze busjes op de foto hebben een licht dak en de bussen van De City hadden pas vanaf 1936 een lichtgekleurd zilverachtig dak. Daarvóór waren ze heel donkerblauw. Deze foto maakt het ook duidelijk waarom De City uiteindelijk grond aankocht aan de Breitnerstraat. Er was toen nog een directe en snelle verbinding tussen de Bleekstraat en de Breitnerstraat via de Kanaaldijk. Het braak gelegde City-terrein aan de Breitnerstraat is er hier nog niet, het staat nog vol bomen (direct rechts achter de brug over de Tongelresestraat).