Fotonr.: 38812
Bijdrager Peter Vermeulen
Locatie 1.:Centrum |111 Binnenstad |Stationsplein
Onderwerp.: Kunst / Kunstwerken / Kunstmonumenten |Standbeelden |Anton Philips

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Standbeeld Anton Philips

Beschrijving Prominent op de foto het standbeeld van dr. Anton F. Philips op de hoek van het Stationsplein en de weg naar de Vestdijktunnel. Over de plaatsing van het standbeeld waren de meningen verdeeld. Aanvankelijk kreeg het een plek op de hoek van de Volderstraat (nu Hermanus Boexstraat) en Vestdijk. In 1956 verhuisde het naar de noordzijde van het 18 Septemberplein om uiteindelijk op het Stationsplein terecht te komen. Hier staat het nog altijd, maar nu vóór het station. Op de achtergrond het toenmalige busstation naast het treinstation (1956), nu Eindhoven Centraal. De meeste bussen waren in de jaren vijftig en begin zestig van het merk Magirus Deutz. We denken dat de foto uit eind jaren vijftig is. (red.)
Geplaatst op 16-09-2021

Reacties

Datum: 17-09-2021
Naam: Sierd Loman img

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat de foto in de winter van 1956 op 1957 genomen is. Dat het winter is blijkt uit de laagstaande zon, maar ook uit het feit dat bus 60 (tweede van links) een kartonnetje op de grille heeft. De luchtgekoelde Magirus-motoren kregen in de winter wel eens te veel koeling en moesten juist weer daartegen beschermd worden. Lijn E werd doorgaans bediend door de nieuwere bussen. Alle bussen op de foto zijn in 1954 tot 1956 in dienst gekomen. Verder is de lay-out van het busstation zoals het in het begin opgeleverd werd, met het brede perron met de lantaarns erop aan de stationszijde. De Vitesse-bussen (Zuidooster) stonden daar nog niet.


Datum: 20-09-2021
Naam: bert van herk img

Een vrachtwagen of bus hoorde je al van wijd aankomen door die Magirus-motoren. Het zijn echte jankers, wat ik een rot geluid vindt. Het lijkt wel of die elk moment kan ontploffen.


Datum: 20-09-2021
Naam: ad Thijssen img

Ik hoorde een verhaal van vroeger over Bavaria (helaas geen Eindhoven, maar het kan bij de busdienst ook zo zijn gegaan) dat er een morgenploeg was die in de winter vuur stookte onder de oliepan (carter) van vrachtauto's om de olie zo dun te krijgen dat ze de vrachtwagens konden starten, en zeker de diesels. Later kwamen de synthetische oliën en die waren vloeibaarder. Nu is het net zo dun als water.