Bijdrager B. Postema sr en jr.
Jaar: 1938
Locatie 1.:Centrum |113 De Witte Dame |Christinelaan*
Reacties
Naam: Ben Brekelmans
Inderdaad Tini, een zgn. PE, postrijtuig met elektrische koppeling. Samen met de P's (= postrijtuig ofwel een treinstel met open uiteinden), maakte de PE deel uit van het netwerk van zgn. "werkende treinen". Dat waren treinen waarop "treinexpediteurs" sorteerwertk verrichtten in een tijd dat de logistieke infrastructuur bij de Post nog niet bestond uit 12 expeditieknooppunten en later uit 6 sorteercentra waar de briefpost werd verwerkt. In de tijd van de expeditieknooppunten kwamen er ook mP's: motorposttreinen met voor en achter een hondenkop, die met een eigen machinist werden gereden.
Net zoals nu had het pakkettenbedrijf een geheel eigen infrastructuur. Voor bulkvervoer werden zgn. "G's" ingezet: goederenwagons die werden gekoppeld aan een trekker.
Naam: Jan Wijn
Werkspoor bouwde voor die tijd moderne treinen in vergelijking met het buitenland, ook de beroemde hondenkop die mooi gestroomlijnd was. Zij behoorde tot de beste treinbouwers van Europa met hun locs. Waarom dat prachtige bedrijf begin jaren tachtig opgedoekt moest worden is een raadsel
Naam: Bert van Diepen
We zien hier een elektrisch treinstel Mat'36 en bijbehorend stroomlijnpostrijtuig. Van beide is een exemplaar bewaard. In het Spoorwegmuseum wordt nu, te volgen door bezoekers, Mat'36 252 gerestaureerd. Postrijtuig Pec 8502 behoort, weer in originele toestand, al langer tot de collectie.
Van bovenstaande foto heeft het RHCe een afdruk waarop de maker heeft geschreven: "gemaakt 20 mei 1938". Dat maakt het extra bijzonder, want pas vijf dagen eerder reden er voor het eerst elektrische treinen volgens dienstregeling van en naar Eindhoven.
Naam: Bert van Diepen
Van de in totaal 38 stroomlijnpostrijtuigen waren alleen de eerste zes exemplaren technisch geschikt om met dieseltreinstellen Mat'34 te kunnen rijden. In de praktijk is dat maar zelden voorgekomen.
In de beginjaren van het dieseltijdperk reed Mat'34 o.a. Utrecht - Eindhoven. Toen er vanaf 1938 meer elektrische baanvakken kwamen, werden enkele diesels ingezet op een doorgaande verbinding Dordrecht - Eindhoven - Maastricht.