Bijdrager Anne Troost
Jaar: 1907
Onderwerp.: Spoorwegen / Tramwegen |Tramwegen |Trams
Laatste paardentram.
Reacties
Naam: M.L.Heesakkers
Uit een Philipskoerier van 1955:
Op de personentram waren zestien zitplaatsen, eerste en tweede klasse en op voor- en achterbalcon 4 staanplaatsen. Met vier man tilde je zo'n paardetramwagen gemakkelijk op en dat was nogal eens nodig. In de bocht naar de Rechtestraat liep ie dikwijls uit de rails en anders zorgden kwajongens daar wel voor: met z'n allen op het achterbalcon, zodat de wagen aan de voorkant te licht werd, wipten ze hem er zo uit. Als de personentram de goederentram op enkel spoor tegenkwam werd hij eenvoudig naast de rails gezet. Halfweg het traject lag het oude café van Bartje van der Boomen. Daar werd van paard verwisseld. Daar was tevens de pleisterplaats voor de koetsier. Die draaide dan aan zijn rem en hij ging er ene vatten en de passagiers gingen er ook ene vatten en de tram kwam rustig te laat in Geldrop, maar dat hinderde niet. En als het kermis was in Geldrop reed de paardetram wel vijftien keer op en neer, hetgeen zoveel is als dag en nacht. Als het laat genoeg geworden is, placht de koetsier de dronkelappen van de straat op te rapen, het dubbeltje tramgeld nam hij uit hun portemonnaie, bij huis pakte hij ze in hun kraag en zette ze weer op straat en ze moesten maar zien hoe ze thuis kwamen. In 1904 was de paardetram verdwenen.
Naam: Henny van Laarhoven
De Tramwegmaatschappij Eindhoven-Geldrop (T.E.G.) was in 1888 opgericht om Eindhoven met Geldrop te verbinden. Zes keer per dag reed een paardentram van Geldrop naar station Eindhoven. De route ging via Dommelstraat, Markt, Rechtestraat en Stratumseind. In de volksmond werd de T.E.G. meewarig ‘Ter ere Gods’ genoemd, omdat winst maken niet mogelijk leek met zo’n organisatie. De paardentram stopte in 1906 en werd vervangen door de Stoomtram Eindhoven-Helmond van ‘Tramwegmaatschappij de Meierij’.