Bijdrager Hans van Melis
Jaar: 1901
Locatie 1.: Tongelre Onderwerp.: Plattegronden / Topografie |Tongelre
Tongelre Eeneind.
Reacties
Naam: Theo van den Dungen
Wij zijn het er in ieder geval over eens, dat het stationnetje Nuenen-Tongelre op het Eeneind (= Innend, Jinnend, Dinnend) in Nuenen lag en wel aan de spoorlijn naar Venlo.
In 1843 werd in de provincie Noord-Brabant serieus gedacht over de aanleg van een spoorlijn, maar pas in 1854 begon een particuliere onderneming met de eerste spoorlijn (Antwerpen-Roosendaal-Zevenbergen). In 1859 waren er al plannen om richting Eindhoven en Helmond te gaan, waarbij het de bedoeling was, dat een lijn rechtstreeks van Tilburg naar Den Bosch zou lopen, en vanuit Den Bosch naar Helmond. Maar ... de gemeente Eindhoven voelde zich duidelijk gepasseerd. Na overleg met enkele gemeenten werd besloten dat de spoorlijn zou lopen vanuit Boxtel-Best-Eindhoven-Helmond-Venlo, en hierdoor kwam Nuenen eveneens aan de spoorlijn te liggen.
Na het aannemen van de Spoorwegwet in 1860 (= het Rijk betaalt de kosten van de aanleg en de exploitatie kwam in handen van particuliere ondernemingen) ging het vlotter. In oktober 1863 werd het traject tussen Nuenen en Mierlo uitgezet en kon de onteigening van gronden beginnen. In Nuenen verliep dat alles vlot (pastoor Van Lent schreef: Op den 1 December is de spoorweg over geheel het Nuenensch grondgebied afgewerkt, zoodat de trein op dien dag voor de eerste maal van Helmond over Nuenen tot aan Tongelre is doorgereden). Uiteindelijk volgde op 1 oktober 1866 de definitieve openstelling van de lijn van Eindhoven naar Helmond en Venlo.
Tijdens de proefperiode deed zich op Nuenens grondgebied een ernstig ongeluk voor, dat door pastoor Van Lent werd opgeschreven: Op Zondag den 5 October 1864 heeft er een groot ongeluk plaats gehad op den spoorweg aan het Eeneind ter gelegenheid dat de Minister Torbecke eene inspectiereis van Boxtel over Eindhoven en Helmond naar Venlo gedaan had: een dienstwagentje waarin drie personen is tegen den locomotief ingereden en door den laatstgemelden verbrijzeld en een persoon uit Eindhoven, Michael Oudens, een timmerman, verpletterd, zijnde deze des anderen daags, zoo ver men zijne verbrokkelde ledematen en uitgespatte ingewanden konde bijeenrapen, op den kerkhof alhier begraven; een andere is met zware verwonding afgekomen; de derde is nog tijdig afgesprongen: de drank is oorzaak van dit ongeluk geweest.
Toen in 1913 de spoorlijn Eindhoven-Weert in gebruik werd genomen, werd de naam station Nuenen-Tongelre in 1915 gewijzigd in station Nuenen. Op 15 mei 1938 werd het station Nuenen gesloten, maar was gedurende de periode van 10 juni 1940 tot 19 augustus 1940 tijdelijk open voor personenvervoer. Sinds 1940 werd het station uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer, maar op 28 mei 1972 werd het station ook voor goederenvervoer gesloten en in oktober 1972 werd het ruim 100 jaar oude stationsgebouw gesloopt.
Bron: Gegeven Sint-Barbaradag 1300, een overzicht van de geschiedenis van Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Jean Coenen, Nuenen 2000, p. 252 en 307.
Naam: Wil van Hout
Er heeft nog jaren een aftakking naar de vuilnishoop gelegen. En dat was weer Mierlo. Van heinde verre werd het vuil aangevoerd. Maar zeer recentelijk is dit ook weer verleden tijd. Alleen wordt nog het gas gewonnen, zodat de berg huisvuil nog tig% zal gaan slinken. Mierlo heeft er een atractie bij gekregen. Een complete golfbaan Gulbergenen een dierentuin, Dierenrijk Europa Is het ook niet het hoogste punt van Brabant?
Naam: Hans van Melis
Ik wil wel een nieuwe kaart insturen maar om de plaats van den Bult in Tongelre aan te geven voldoet deze ook. Net links van deze kaart onder de spoorlijn. Ik herken niks van foto 17798. Of 'den Bult' iets te maken heeft met Muschberg, wie zal het zeggen?