Boschdijk
Beschrijving | Toen kon je nog voetballen op de Boschdijk! Links de Lorentzstraat. Aan het einde van de rij huizen links loopt nu de Pieter Zeemanstraat maar die was er toen nog niet, die komt pas in 1961 voor hret eerst op de kaart voor. Rechts achter de bouwkeet is de kruising met de Alard du Hamelstraat . Uit de Eindhovensche Illustratie van Theo Verschueren. |
---|---|
Geplaatst op | 01-03-2011 |
Reacties
Naam: Hans Vervoort
Op de Boschdijk voetballen dat heb ik ook niet meegemaakt. Wel hier links in de Lorentzstraat daar konden we wel een potje "metsen". Vaak heb ik om de bal, die doorrolde richting Boschdijk, te redden, deze nog een extra trap gegeven om hem voor een naderende auto snelheid te geven zodat hij voor de auto doorschoot en veilig aan de andere kant kwam. Zelf op tijd stoppen en wachten tot alle auto"s gepasseerd waren en dan de bal aan de andere kant gaan halen. Ik denk dat menig chauffeur zich eeen hoedje geschrokken heeft. Van komt er nog iemand achter die bal aanhollen? Maar van mijn kant uit was het een doelgerichte actiie nl. de kostbare bal redden.
Naam: Wil van Hout
Om zo maar te denken dat je in de 30er jaren op de straat mocht voetballen? Vergeet het. Met de bal op de straat, zou al een reden kunnen zijn om het geval te onteigenen. Je mocht niet eens ergens op het gras lopen, laat staan een balletje trappen op de straat. Bal afnemen was zo ongeveer het enige wat een agent te doen had in die jaren.
Naam: Tini van Rooij
Ik lees in het boek van Leideritz: De bouw van het Rijkskrankzinnigengesticht, de latere RPI te Woensel, waarvan de Tramweg Maatschappij de aanvoer van bouwmaterialen te verzorgen kreeg, heeft er voor gezorgd dat ca. 2 km trambaan van de reeds in 1899 geprojecteerde verbinding Eindhoven - Best - Oirschot - Tilburg alsnog werd aangelegd. In 1918 werden de sporen echter weer opgebroken.
Of er op deze lijn gebruik gemaakt werd van paardentractie heb ik niet kunnen vinden. Evenmin de loop van dit spoor, langs de Boschdijk of langs het spoor van de NS? Maar als deze foto uit 1930 is dan kan er van deze trambaan geen sprake zijn.
Naam: Tini van Rooij
De foto kan niet veel eerder gemaakt zijn dan 1930, de bouwvergunning van de woningen links is in 1928 aangevraagd. In 1913 is de vergunning aangevraagd voor het RKG, dat werd geopend in 1918. Dus direct na de opening werden de rails weggehaald. Dus laten we maar aannemen dat de vermeende tramwagen een mobiele bouwkeet is van het model "Pipo-wagen", dit model is heden ten dage nog steeds in gebruik bij veel aannemers en wegenbouwers.
Naam: Tini van Rooij
Het voegt weinig toe aan bovenstaande discussie maar op foto 30241 is de loop van de (opgebroken) lijn naar het RKG te zien.