Bijdrager Redactie EiB
Jaar: 1944
Locatie 1.:Gestel |711 Schrijversbuurt |August Sniederslaan
Onderwerp.: Wereldoorlog I en II |Bombardementen / Catastrofen |1944 - 19 september
Na het bombardement (3)
Beschrijving | Het lijkt me ergens in de Schrijversbuurt Gestel na het bombardement van 19 september 1944. |
---|---|
Geplaatst op | 29-09-2010 |
Reacties
Naam: Wil van Hout
Particuliere auto's waren tijdens de oorlogsjaren in Duitse handen of ondergedoken. Wat dat betreft is het een vraagstuk. Woont hier in de buurt een vriend van de Gestapo of is de datum niet goed geprikt en is het een foto na een winderige dag? Links van de weg parkeren was ook niet toegestaan.
Naam: Barryman
Het lijkt me niet dat de wind een gat in de muur kan veroorzaken, zoals in het huis links naast het hoekhuis. De banden om de bomen zijn bovendien geen banden maar rondom geschilderde strepen en geven aan dat het in de oorlog of er vlak na moet zijn geweest. Het is dus vrij zeker dat het hier om een foto gaat van na het bombardement zoals de meesten hier aangeven.
Naam: Joost den Haan
De foto is genomen op 20 september 1944 of iets later. De takken op straat zijn vrij snel opgeruimd. Het verhaal dat mij is overgebracht, is dat de auto behoorde tot een Duitse spion van Belgische nationaliteit, die de vijand op de hoogte bracht van de munitiecolonne, die op de August Sniederslaan stond en op tijd naar de "Bakes" is gereden. Als dat niet was gedaan, had er geen huis meer overeind gestaan op de August Sniederslaan.
Het huis op de hoek van de Rodenbachlaan had zware bomschade. Het is later afgebroken en herbouwd voor de fam. Van der Vinne. Het huis links ernaast is ook volledig herbouwd en daarna bewoond door de fam. Nienhuis.
De witte banden om de bomen waren aangebracht om ze 's nachts herkenbaar te maken. Er was 's nachts geen straatverlichting, vanwege de verduisteringsmaatregel van de Duitsers.
Onze familie woonde op nummer 24. Ik was 8 jaar oud.
Naam: Paul van der Cingel
In de oorlog reden er weinig auto's. Er waren voor de oorlog sowieso nog niet zoveel auto's, alleen bepaalde beroepsgroepen en mensen met een wat ruimere beurs beschikten er over. In de oorlog vrijwel uitsluitend mensen die er voor hun werk een nodig hadden. Ik weet het niet, maar ik veronderstel dat de bezetter controle uitoefende en werkte met vergunningen.
Naam: Tom Timmermans
Volgens het boek Operation Market Garden Then & Now, van Karel Margry uit 2002 is dit de auto van de Amerikaanse generaals Ridgway (18th Airborne Corps) en Brereton (1e Geallieerde Airborne Leger) die kort na de luchtlandingen per vliegtuig naar België waren gevlogen en een stafauto te leen hadden gekregen; de auto op de foto met vermoedelijk een Britse kentekenplaat erop. Daarmee kwamen ze op 19 september 1944 in het bombardement terecht.