Fotonr.: 25215
Bijdrager Frank de Bie
Locatie 1.:Strijp |625 Zwaanstraat |Philips Complex Strijp 3/R*
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Philips |Overig Philips

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Philips Personeelsvervoer (2)

Beschrijving Foto waarschijnlijk begin 50-er jaren. Daf Torpedo met een DAF busoplegger. Het gebouw daarachter is gebouw RAD.
Geplaatst op 31-08-2010
Email bijdrager img

Reacties

Datum: 31-08-2010
Naam: Rudy Vogels img

De Daf Torpedo is in 1957 op de weg gekomen, het personenvervoer in een aanhanger, in dit geval oplegger, was nog niet in de wet (RVV) geregeld. Later is de wet aangepast en was het verboden om personen te vervoeren in een aanhangwagen of oplegger. Vanaf het verbod reden er ongeveer, in de ochtend en avond spits 1/3 meer VIPRE-bussen door Eindhoven en de regio. Het verbod had duidelijk met de veiligheid te maken. In sommige Afrikaanse landen kom je ze nog tegen.


Datum: 31-08-2010
Naam: Sierd Loman img

Ik neem aan dat deze foto bij aflevering gemaakt is. Het kenteken beginnende met TF werd volgens mij in 1961 uitgegeven. Dus dat zal hoogstwaarschijnlijk het jaar zijn waarin de foto is gemaakt. Ik kan me deze trekker-busoplegger combinaties nog goed herinneren. Ze stonden altijd langs de stoeprand bij "de bult" van de Beukenlaan geparkeerd, wachtende op Philips werknemers die uit de poorten kwamen.


Datum: 31-08-2010
Naam: Henk Meelen img

De Daf Torpedo is er vanaf het bouwjaar 1957.


Datum: 01-09-2010
Naam: Wibo Pieters img

Sierd Loman heeft het bij het rechte eind: het kenteken is van 1961. De kans is heel groot dat de foto ook in dat jaar werd genomen.


Datum: 01-09-2010
Naam: Jan Joosten img

Wat ik me bij deze combinatie afvraag, zou er wel verwarming in de oplegger gezeten hebben en was er communicatie met de bestuurder mogelijk? Voor het bijvoorbeeld aanvragen voor een sanitaire stop. Of  het op de goede plaats afzetten van de reizigers.


Datum: 02-09-2010
Naam: Giovanni van Helvoirt img

Jan, al je vragen mogen met neen beantwoord worden. Veel van deze bussen zijn ingezet bij het VIPRE'N ( Vervoer Industrieel Personeel Regio Eindhoven ) van Belgisch personeel. Dat was met de wetenschap en 'luxe' van heden elke dag een heel avontuur. Toen wist men niet beter, was het in de winter bitter koud, in de zomer tropisch en was het ontbreken van sanitair een groot probleem.


Datum: 03-09-2010
Naam: Harry Bouwens img

Eén van de vragen moet met "ja" beantwoord worden. Het betreft de vraag over de communicatie met de chauffeur. Zie mijn reactie op foto 25216.


Datum: 03-09-2010
Naam: Hans Vervoort img

In deze bussen ben ik meegereisd eind jaren '40. Zij reden onder de vlag van de busonderneming "Vitesse" op het traject Eindhoven/Tilburg v.v. In het buscompartiment werd de kaartverkoop en het stopverzoek geregeld door een conductrice. In het buscompartiment bevonden zich bij de zitplaatsen de drukknoppen om aan te geven als men de bus wilde verlaten. Bij het indrukken van deze knop ging er een rood lampje branden vooraan in het buscompartiment en op het dashboard van de chauffeur. Verder werd er gecommuniceerd tussen de conductrice en chauffeur met handgebaren.


Datum: 04-09-2010
Naam: Sierd Loman img

Busonderneming Vitesse was de voorloper van de Zuidooster. Wellicht hadden zij direct na de oorlog ook opleggerbussen. De Philipsbus op deze foto is uit de jaren '60.


Datum: 04-09-2010
Naam: Hans Vervoort img

Het grote voordeel voor Philips was dat de trekker tijdens werktijd inzetbaar bleef voor andere transporten. Van een Philips-chauffeur gehoord dat ze op het einde van de rit naar België ter plekke bleven slapen om de volgende dag weer richting Eindhoven terug te rijden. Op deze VIPRE-busssen werd ook een chef-bus benoemd, dit was vaak de persoon die het verst weg woonde, deze was aansprakelijk voor orde in de bus. Hij hield ook een een administratie bij en bepaalde de opstapplaatsen. Ziektes en absenties moesten bij hem gemeld worden. Voor deze werkzaamheden kreeg hij een kleine vergoeding. Er waren verschillende dienstregelingen voor deze bussen, voor mensen in ploegendienst en fabrieksmedewerkers (de zgn. Klakkenbussen) en kantoorbussen.


Datum: 09-09-2010
Naam: Frank de Bie img

Wat Hans schrijft klopt. Mijn vader heeft lang op een van deze bussen gereden. Hij is te zien op foto 25209. In die tijd waren de grenzen 's avonds en 's nachts nog gesloten. Mijn vader was heel de week niet thuis. Hij bleef slapen in Opoeteren Belgie en als ze 's morgens de mensen hadden afgezet dan werd de bus naar de garage gebracht en koppelde men een andere oplegger aan om vervoer in en rond Eindhoven te doen. Hij vertrok 's maandags om 04.00 uur en kwam op zaterdag (toen nog een gewone werkdag) pas thuis.


Datum: 21-08-2014
Naam: Paul van der Cingel img

Deze bussen, met een andere trekker (Kromhout?), werden eerste helft jaren '50 op zaterdag gebruikt om jeugdvoetballers van PSV naar uitwedstrijden te rijden, een ongelooflijke luxe t.o.v. andere clubs die maar moesten zien hoe ze hun spelertjes bij uitwedstrijden ter plekke kregen.


Datum: 22-08-2014
Naam: Frank de Bie img

Betreffende de reactie van Paul. Foto 25209 toont een Kromhout met busoplegger. Dat is niet het model wat op deze foto staat. Waarschijnlijk was dat nog een Crossleybus.


Datum: 23-02-2018
Naam: Fokke Dijksterhuis img

Heb zelf ook nog een tijdje met deze combinaties gereden. Bleef 's nachts ook, net als Wim de Bie, in Opoeteren slapen. We bleven slapen bij Clementine, een lieve vrouw met een prothesebeen, waar we ook altijd warm eten kregen. Dan naar bed en er weer om een uur of vier uit om weer de mensen overal op te halen. Als we dan in Eindhoven waren, gingen we overdag naar huis om 's middags weer opnieuw naar Opoeteren te gaan. Was een leuke tijd. Ben in juni 1964 bij vervoer en garage begonnen, toen hadden we deze combinaties nog steeds. Werden jaren later nog ingezet als demonstratiewagens.