Bijdrager Mark van de Laar
Jaar: 1942
Locatie 1.:Strijp |612 Philipsdorp |St Antoniusstraat
Onderwerp.: Wereldoorlog I en II |Overige WO II
Reacties
Naam: Wil van Hout
Dit is volgens mij een gepantserde gevechtswagen van het type M 36 of M38 en er zijn alleen maar machinegeweren aan boord. Ik zie geen grote vuurmond. Die had Nederland nl. vóór 1940 een stuk of vijf om de vijand te weerstaan. Duitsland was dan de leverancier en die wist de zwakke plekken van dit voertuig juist in te schatten.
Naam: Wil van Hout
Er is een tijd geweest, en misschien nu nog, dat een of andere officier bepaalde wat er zoal nodig was bij een eventuele aanval van buitenaf. Er was meestal geen specifieke kennis in de industrie. Dus werden er halffabrikaten aangekocht en zodoende bestonden de bouwsels uit aanvoer uit verschillende landen. Zo was nog enige geheimhouding gewaarborgd! Bij Daf werden ook legerwagens aangepast met medewerking van hoge omes uit het leger. Het DAF-museum laat hier enkele voorbeelden van zien. De DAF Trado uit 1934 is een product van de legerofficier Van de Trappen in samenwerking met Huub van Doorne. Het is een bezoek aan het museum waard dit ingenieuze idee eens te bekijken.
Naam: Wil van Hout
Als ik alles in mij opgenomen heb moet ik wel zeggen dat het waarschijnlijk geen Duitse tank betreft, omdat het Duitse leger nogal kwistig met Duitse symbolen omsprongen. Zo zie ik ook geen Duitse kruizen op deze gevechtswagens. De omgeving van de Pulskeskerk zag er in mijn jeugd, 1940 ook heel anders uit.
Naam: Will van Bragt
De fietsenzaak van "Gramser" is hier niet te herkennen danwel is deze foto van het dak genomen. Wel is café "de Voetbal "van Mw. Ribbens (links boven) alsmede de kosterswoning rechtsvoor duidelijk te herkennen.
Links van de kosterswoning was, in mijn tijd ( geb. 1945 ) een sigarenzaak.
Naam: Wil van Hout
Ik denk dat het pand verschillende eigenaren of bewoners heeft gehad. Ik zie toch duidelijk overeenkomsten met foto 12066. De deur die hier in het midden zit is naar de kant gegaan, maar het bovenlicht is eender gebleven. "Actie" heeft ook in dit rijtje gewoond met een sigarenfabriekje en winkel.
Naam: Hans Heesakkers
Er wordt hier maar wat geroepen! Het zijn zeker geen M-36 of M-38 pantserwagens! Deze hadden wielen en werden gekocht in Zweden. Dit hier zijn tanks en wel de lichte Renault uit de 1e Wereld oorlog! Ik kan de bewapening niet goed onderscheiden maar zo te zien alleen maar tanks met mitrailleurs en dus is het de Ft17 versie. De Ft18 heeft een kort 37 mm kanon.
Nederland heeft er ooit één gekocht voor demonstraties, hier zijn het er vijf dus het zijn geen Nederlandse!
De Duitsers hebben echter dankbaar gebruik gemaakt van militair materieel dat zij hebben buitgemaakt. Zo hebben de Duitsers in mei 1940 dankbaar gebruik gemaakt van de in 1938 buitgemaakte Tsjecho-Slowaakse tanks om Frankrijk te verslaan! De Franse hadden nog honderden, wel duizend volgens andere bronnen van de oude Renault tanks in dienst. Vaak voor bescherming van strategische punten in het achterland!
De Duitsers hebben deze oude tanks overgenomen en gebruikt als rijdende kazemat om in de bezette gebieden hun vliegvelden en andere strategische punten te beveiligen! Zo ook in Nederland. Helemaal zeker weet ik het niet maar waarschijnlijk zijn deze tanks op weg naar het vliegveld van Eindhoven, Welschap, dat door de Duitse Luftwaffe omgebouwd werd tot één van de grootste militaire vliegvelden in Nederland. Welschap was erg belangrijk, samen met Gilze Rijen omdat ze in de vliegroutes lagen die de geallieerden gebruikten op weg naar het Duitse Ruhrgebiet!
Dit is de enigste logische verklaring van deze foto!
Naam: Antoine Brouwers
Het Duitse leger heeft Renault FT17 tanks ingezet voor bewakingstaken op Welschap. Een FT17 van Eindhoven staat al sinds jaren in het Oorlogsmuseum Overloon. Na de Franse capitulatie zetten de Duitsers honderd van de 1704 buitgemaakte FT 17's in Luftgaukommando Belgien und Nordfrankreich (30) en Luftgaukommando Holland (25). Zo'n 650 andere worden gebruikt voor politietaken. Heel even in mei 1940 zijn een paar Belgische/Franse tanks de grens over geweest op de Aalsterweg ter verkenning en ondersteuning in Eindhoven van de cavalerie te paard en met fiets en zware zijspan uit Den Bosch maar direct uitgeschakeld door het oprukkende Duitse leger, Een bemanningslid is daarbij gesneuveld en begraven geweest tot kort na de oorlog op begraafplaats de Oude Toren en daarna teruggebracht naar België.