Fotonr.: 20135
Bijdrager DAF-museum
Jaar: 1981
Locatie 1.:Stratum |231 Poeijers |DAF-terrein
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |DAF |Geldropseweg

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Overzicht DAF II

Beschrijving Het gebied tussen de Rondweg, de Geldropseweg en het Eindhovensch Kanaal.
Geplaatst op 13-06-2024

Reacties

Datum: 02-06-2009
Naam: Wibo Pieters img

Deze foto is gemaakt tussen 1980 en 1982. Als we aan de Hugo van der Goeslaan beginnen staat daar allereerst natuurlijk de vorig jaar afgebroken DAF-toren met daarnaast de showroom die tot voor kort in gebruik was van Ford Eindhoven. Achter de toren, met de tekst DAF op de gevel, het ODC. Dit Onderdelen Distributie Centrum stamt uit 1978 en werd gebruikt bij de feestelijkheden rond het 50-jarig bestaan van DAF. Daar weer achter een opslagterrein van geproduceerde voertuigen. Daaronder zien we een aantal wagens uit de N-serie. Het tweede type DAF met een neus. Deze serie werd, als ik het goed, 1980 geïntroduceerd. Dit is dus de vroegste datum waarop de foto gemaakt kan zijn. Het gebouw daarachter werd in 1957 gebouwd tbv. DAF Service. Het is nu al heel lang in gebruik door diverse research afdelingen van DAF. Aan de linkerachterhoek van dit gebouw zit het zgn. motorlab vastgebouwd. Dat kwam in 1975 gereed en bestond uit oa.a 12 motortestcellen ter ondersteuning van de motorenontwikkeling en een rollenrem tbv. het uitvoeren van voertuigmetingen in een geconditioneerde ruimte. Tegen de linker voorhoek van het research center werd in 1982 een houten gebouwdje aangebouwd. Dat was in September van dat jaar. Ik weet dat zo goed om dat ik tijdens de bouw en opening van dat gebouwtje stage liep bij de afdeling Beproeving Voertuigen. Dit is dus de laatste datum dat de foto kan zijn gemaakt. Inmiddels is het in 2004 gesloopt. Achter het research center staat een gebouw met veel computers waar me de naam even van ontschoten is. Er links naast staat de inloophal. Die is in 2004 gesloopt waarna op die plaats het Nieuwe Motorenlab verrees dat in 2007 werd geopend. Daar weer achter is de poort Geldropseweg met links daarvan de benzinepomp en de weegbrug. Daarachter saat de fabriek. De voorste helft huisvest verspanende afdelingen en de motorenfabriek, de achterste helft de truckfabriek. Vanaf daar kunnen we weer terug naarvoren. Links naast de truckfabriek staat de pershal. Daarvoor staat het ketelhuis. Dan komen een aantal loodsen waarvan ik de functie niet weet en vervolgens net voor het opslagterrein het COM, het centraal onderdelen magazijn waar onderdelen opgeslagen zijn tbv. de fabricage. Het wiite gebouw met de oranje luifels is het centraal laboratorium waar allerlei materiaal onderzoek wordt gedaan tbv. productie en research. Dan komt er weer een groot parkeerterrein, waarover straks iets meer, en eindigen we bij de Hugo van der Goeslaan met het Piet van Doornecentrum waarin het designcentrum en de afdeling opleidingen zijn gevestigd. Op het grote parkeerterrein tussen het centraal lab en het Piet van Doornecentrum staan een groot aantal DAF voertuigen deels in een cirkel opgesteld en zijn een aantal grote tenten opgebouwd. Dit duidt er op dat de foto is genomen voor of tijdens de Transportdagen die destijds in het najaar gehouden werden.


Datum: 13-06-2024
Naam: Giovanni van Helvoirt img

U weet dan ook, dat op het terrein bij het 'Engine Test Centre' een dieselpomp stond, die ik beslist moest weergeven op een overzichtsmaquette uit 2004 die ik moest bouwen i.v.m. het 'New Engine Test Centre'', dat ik óók gebouwd heb. De dieselpomp was namelijk van grote historische waarde. De voorgevel van het testcentrum was eerst antraciet, maar Mr. Picket (Paccar) wilde 'm beslist roodbruin hebben.


Datum: 14-06-2024
Naam: Martin Swinkels img

Op deze foto is volgens mij te zien dat de hoofdingang nog aan de Geldropseweg lag.


Datum: 14-06-2024
Naam: Jan Wijn img

Ik heb tijdens de bouw hier nog enige tijd gewerkt aan de technische installatie, zowel in de toren als in de showroom. Dicht bij huis deze keer want ik werkte meestal ver weg, maar helaas moest ik naar de drinkwaterzuivering in Berg op Zoom en een collega die in Roosendaal woonde ging hier in Eindhoven aan de gang. Dat had alles te maken om veel uren te maken: de werkgever kreeg deze extra betaald. De toren heeft er niet lang gestaan.