Bijdrager Peter Harbers
Locatie 1.:Centrum |114 Fellenoord |Neckerspoel
Onderwerp.: Stadsbus / Lijnbus |City
Reacties
Naam: Sierd Loman
Inderdaad, het is een Magirus Deutz van het type Saturn met luchtgekoelde motor en met een carrosserie gebouwd door carrosseriefabriek Hoogeveen naar Duits voorbeeld. De stadsautobusdienst heeft er in totaal 16 van gehad (parknummers 92-99 en 111-118). Slechts twee of drie overleefden de grote brand aan de remise Lucas Gasselstraat, maar werden niet lang daarna ook gesloopt. Links op de foto twee van de vijf kleinere Leyland-busjes met Verheul-carrosserie, buitenbeentjes in het wagenpark.
Naam: Ruud Wessels
Helaas moet ik Sierd Loman ongelijk geven. Ik heb het nagezocht en kwam tot de ontdekking, dat Magirus-bussen 92-99 en 111-118 niet door "Hoogeveen" van een carrosserie zijn voorzien, maar door Hainje Heerenveen (het tegenwoordige VDL Heerenveen). De RET in Rotterdam had er ook een aantal in dienst. Dat ze zo goed veerden, kwam doordat het in Eindhoven, voor zover ik weet, de eerste bussen waren met luchtvering. In de winter kon je soms zo'n bus een beetje scheef door de stad zien rijden. Dat kwam door een bevroren luchtleiding naar één van de luchtbalgen.
Naam: Sierd Loman
Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening, Ruud, maar ik ben lange tijd in bezit geweest van enkele van de rode bouwplaatjes van deze bussen, waarop toch echt N.V. Carrosseriefabriek "Hoogeveen" stond vermeld. Compleet met productienummers 1265-1272 voor deze laatste serie Magirus-bussen. Uiterlijk vertoonden ze inderdaad veel gelijkenis met de Rotterdamse stadsbussen, maar dat lag aan het ontwerp dat al in Duitsland voorbereid was. Daarop zijn enkele aanpassingen gemaakt voor de Nederlandse markt.
Naam: John Bouwmans
Ja dat waren nog eens tijden. Ik heb vele jaren versleten bij City. Er waren twee bussen die als reiswagen dienden, dat waren 88 en 89. De bussen 85, 86 en 87 liepen op lijn D, Stratum-Gestel via de Heezerweg naar de Tivolilaan en via de Hoogstraat naar de Bennekel. De eerste luchtvering en automaten waren iets langer. De heer Boon was de baas. Hij bezat heel de Vestdijk en ze draaiden elk jaar winst. Nu moeten er miljoenen bij maar ja, toen had je maar één baas en nu heb je een kleine 40 die denken het te weten. Er waren veel typen bouwers: Hanje, Kromhout, Magirus luchtgekoeld, Den Oudsten en er was een kwartierdienst. Later werden dat 20 minuten op lijn E en S met veel versterkingen naar het St. Jozephziekenhuis, lijn A.