Geen Google maps coördinaten aanwezig

Fotonr.: 16453
Bijdrager Redactie EiB
Jaar: 1829
Onderwerp.: Water |Kanalen / Rivieren / Beken |Eindhovens Kanaal
Onderwerp 2: Gedrukte en Geschreven Media

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

De geschiedenis van het Eindhovens Kanaal

Beschrijving Hoewel de aanleg pas jaren later zou gaan plaatsvinden, waren onze vroede vaderen al decennia eerder van het belang van de verbinding ("communicatie") doordrongen. En aangezien Z.M. den Koning voornemens was de hoofdstad van onze provincie te bezoeken werd het bovenstaande verzoekschrift gecomponeerd. Dat het totaal geen effect zou hebben, dat konden B & W en de Raad niet weten. Maar er werd in elk geval een poging toe ondernomen.

Bron: Geschiedenis van het Kanaal van EINDHOVEN naar HELMOND. (1913)
Geplaatst op 27-07-2008

Reacties

Datum: 28-07-2008
Naam: Gerry de Bie img

De aanleg van het Eindhovens kanaal was begonnen in 1843 en was gereed in 1846. Ik denk dat je het Beatrixkanaal verwart met het Eindhovens kanaal.


Datum: 28-07-2008
Naam: Willem van de Ven img

Ik neem aan dat het Beatrixkanaal er niet eerder was dan Beatrix zelf.


Datum: 29-07-2008
Naam: Sjaan Verbakel img

Onder een andere naam?


Datum: 29-07-2008
Naam: Theo Kerkhof img

Ik heb ergens een plattegrond liggen van omstreeks die tijd (1913) waar het Eindhovens Kanaal in aanleg was, zal hem eens opzoeken en opsturen.


Datum: 29-07-2008
Naam: Gerry De Bie img

Koningin Beatrix is in 1938 geboren. De opening van het Beatrixkanaal zou aanvankelijk in 1940 plaatsvinden door Prins Bernhard maar werd vertraagd, en na het uitbreken van de oorlog verhinderd toen ook vier bruggen opgeblazen werden. Begin augustus 1940 werd het kanaal na herstel van de schade alsnog zonder plichtplegingen in gebruik genomen. Pas na de oorlog kreeg het zijn huidige naam.


Datum: 12-01-2011
Naam: Eric Kemperman img

De aanleg van kanalen is in de volgende volgorde gegaan: eerst de Zuid Willemsvaart van Den Bosch naar Maastricht in de jaren 1820. Omdat daarbij Eindhoven gepasseerd werd, legde het Eindhovense stadsbestuur op eigen kosten het Eindhovensch Kanaal aan. Toen 20 jaar later de spoorlijnen gepland werden, werd Eindhoven 'niet gepasseerd', en kreeg het een station aan de spoorlijn naar Den Bosch. Het Beatrixkanaal is een aftakking van het Wilhelminakanaal. Beiden vaarten zijn pas in de 20e eeuw gegraven.
Wie het niet gelooft, kan het verifiëren in de Eindhovense geschiedenisboekjes, of eenvoudiger op o.a. Wikipedia.