Bijdrager Armand Bastin
Locatie 1.:Strijp |616 Strijp S |Philips Complex Strijp 1/S*
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Philips |Complex Strijp 1 / S
Onderwerp 2: Bedrijven / Industrie |Philips |Philips Vervoer en Garage
Reacties
Naam: Redactie EiB
Toen we de foto plaatsten, viel het al op dat er op deze vrachtwagen geen Philips-logo te vinden is. De foto is toch geplaatst omdat alle vrachtwagens op de andere foto's van deze bijdrager wel van Philips zijn. Een zoekopdracht naar "Volksbond Koffiehuis" levert alleen treffers op in andere plaatsen dan Eindhoven. Dus waarschijnlijk heeft Laurens gelijk en is deze vrachtwagen niet in Eindhoven gefotografeerd. Bij zoeken naar het koffiehuis komt onder meer Rotterdam tevoorschijn. Linksboven staat een logo van Netam. Op basis daarvan ben ik verder gaan zoeken en was bezig met het aanpassen en uitbreiden van deze reactie. Maar zojuist kwam de onderstaande reactie van Ben en die heeft precies hetzelfde gevonden. Het lijkt er dus sterk op dat deze foto een reclamefoto van Krupp of Netam is. (Met dank aan Ben. Hans Michels.)
Daarom blijft er nog maar één vraag over: weet iemand zeker dat Philips ooit dit type Krupp/Netam-vrachtwagens heeft gebruikt? Wie meer weet, mag het zeggen.
Naam: Ben Brekelmans
Nee, geen Philips-logo. Maar wel het logo van de Netam: De NV Nederlandsche Tank-, Apparaten- en Machinefabriek (NETAM). een Rotterdams bedrijf dat bestaan heeft van 1932-2002. Het doel van het bedrijf was: Het vervaardigen van machinerieën, ijzerconstructies, plaat- en smeedwerk, alsmede de handel in al deze zaken. Het bedrijf vervaardigde hydraulische kiepconstructies voor vrachtwagens, opleggers, vuilnis- en aanhangwagens en dergelijke. Bovendien werden er keukeninstallaties, wasinstallaties voor wasserijen en inrichtingen, apparaten voor vleeswarenbereiding en voor de procesindustrie vervaardigd. Tijdens de bombardementen van 1940 werd het bedrijf verwoest, en vervolgens weer opgebouwd. Tijdens de oorlogsjaren vervaardigde Netam een elektrische auto, de Netam L-car. Aanvankelijk bouwde het bedrijf de auto zoals een vrachtauto, met een frontstuur. Later maakte het een vrij aantrekkelijke en robuuste vierpersoonsauto met een volledig stalen chassis en carrosserie. Zeker één exemplaar werd verkocht rond 1941. De auto had een 3,6 pk motortje, een actieradius van 50 kilometer en een topsnelheid van 30 km/u. De motor werd geleverd door Smit Slikkerveer. In 1942 werden er twaalf gebouwd, waarvan er vijf werden verkocht. De overige zeven werden door de bezetter gevorderd. Materiaalschaarste was de voornaamste reden van de beperkte productie. De bedoeling was dat de elektromotor na de oorlog door een benzinemotor zou worden vervangen. Na de Tweede Wereldoorlog keerde het bedrijf echter niet meer terug in de autofabricage. Wel zou Netam een vermaard trailermerk worden. Het fuseerde met Fruehauf, doch in 2005 ging het bedrijf failliet. De boedel werd overgenomen door Happy Trailers. Laatstgenoemde failleerde in december 2008 als gevolg van de crisis; vervolgens nam N.C.H. de activiteiten over. De fabriek in Leek werd voorgoed gesloten en de productie werd naar Hoogeveen overgeheveld. Vanwege slecht management betreffende de overname is ook N.C.H. eind 2009 uiteindelijk failliet gegaan. In Hoogeveen worden geen Netam-trailers meer gemaakt. Zowel de merknaam Netam als het Netam-archief zijn thans eigendom van H.T.S./N.C.H., fabrikant van containerafzetsystemen. (Met dank aan Wikepedia!) Op basis hiervan denk ik nu dus ook aan een reclamefoto. En inderdaad: in Rotterdam hadden ze het Volksbond Koffiehuis.
Naam: Tini van Rooij
Hans, zoals ik al eerder opmerkte is het kenteken uitgegeven aan Philips, voor mij een bewijs dat Philips dit soort auto's gebruikte. Bron: deautovanmnopa.nl. DAF maakte in die tijd nog geen vrachtwagens. Misschien is dit de enige Krupp? Bij Philips kwam je destijds meer vrachtwagens tegen van het merk Kromhout.