Bijdrager Arnold Gruijthuijsen
Jaar: 1930
Locatie 1.:Centrum |111 Binnenstad |Vestdijk/Bleekstraat*
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Automobiel-, Busbedrijven / Garages ed |City Garage
De City garage aan de Bleekstraat.
Beschrijving | De City-garage aan de Bleekstraat, nu de Vestdijk. Tweede van links is Jan Klokgieters, monteur/chauffeur bij City. Achterin staan de bussen met bestemming Tongelre en Eindhoven. Met dank aan fam. Klokgieters. |
---|---|
Geplaatst op | 27-11-2007 |
Reacties
Naam: Jan Van Der Meulen
Boon en Bazelmans waren samen eigenaren van de City garage die van de gemeente Eindhoven het monopolie kreeg voor het exploiteren van de lokale stadsbusdiensten. De interlokale verbindingen werden door veel kleine busbedrijven werden bediend en verdwenen geleidelijk en die trajecten werden overgenomen door EMA, BBA, Zuidooster enz. Deze zijn voor een groot deel weer opgegaan in Connexion. De City-garage verkocht o.a Buick personenwagens en Broackland-chassis, waarmee de stadsautobusdiensten o.a. reden. De heer Boon was een actief ondernemer en importeerde o.a. vrachtwagenchassis uit Duitsland, die uitgerust waren met luchtgekoelde dieselmotoren en buscarrosseriën voorzien en vele jaren in de stadsdienst zeer dominant aanwezig waren door het specifieke geluid van die dieselmotoren. Boon bezat ook een carrosseriefabriek voor autobuscarrosseriën in Friesland en had begin dertiger jaren ook zijn eigen vliegtuigje. Een heel klein deel van de gebouwen bestaat nog tegenover de trijpfabriek Leo Schellens op de Vestdijk voorheen Bleekstraat.
Naam: Sierd Loman
Het uit Amerika geïmporteerde merk bussen, waarmee H. Boon op 1 januari 1928 begon, was Brockway. Op de foto is er rechts achter een te zien. Boon participeerde in importeur Krachtwerk Hoogeveen N.V., dat vooral bekend is geworden door het opbouwen van brandweerwagens op Magirus Deutz onderstellen. Daar bezat de gemeente Eindhoven er ook van. Carrosseriefabriek Hoogeveen bouwde jaren tot en met 1964 de bussen op Magirus Deutz chassis. Dat waren na de oorlog de voor De City N.V. Eindhoven zo karakteristieke bussen met de hoekige en ronde neuzen. De busgarage aan de Vestdijk werd op een gegeven moment te klein en er kwam een stalling bij aan de Lucas Gasselstraat. Dat is de bekende locatie waar het verbranden van 33 bussen het definitieve einde betekende van de Stadsautobusdienst Eindhoven, die kort daarvoor was overgenomen door Zuid Ooster/OVE.