Bijdrager Aviodrome Luchtfotografie
Jaar: 1948
Locatie 1.:Stratum |214 Tuindorp |Burghplein
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |DAF |Burghplein
DAF aan het Burghplein
Reacties
Naam: Wil van Hout
Dat klopt dit is Daf 1. Dat rechthoekig gebouw aan de onderkant is het kantoorgebouw. Rechts daarvan is de spuiterij. Hier zal de buurt wel veel last gehad hebben. De zuurtjes stank. Daarachter de mechanische afdeling. Draaibanken, slijpbanken, freesmachines en dergelijke. Helemaal achter tegen de Schalmstraat de 2 huisjes van Van Doorne. Van daaruit naar voren is de bankwerkerij. Weer een beetje naar voren, onder het afdak en het iets donkere gedeelte, d.i. het gebouw met de 2 voertuigen, ontwikkeling en beproeving. Onder het afdak de rollerbank, waar de vrachtauto's kunnen proeflopen. In de bankwerkerij zijn de dakspanten gemaakt die nodig waren voor Daf 2 aan de Geldropseweg.
Naam: Wil van Hout
Ik ben blij dat te horen, want er is niet veel over bekend. Maar ik weet dat er mensen van Daf hebben gewerkt aan de gaskittel. Dat was in de voormalige fabriek van Juliana. Op de Voorterweg! Of de Stuiverstraat. Die twee haal ik altijd door elkaar. Ik zelf ben er wel eens na toe gestuurd. Of de desbereffende fabriek eigendom van Daf was weet ik ook niet.
Naam: Vic van Lijf
Eindelijk wat meer inzicht. Ik ken het alleen van de sinterklaasmiddag in de kantine en een keer 's nachts in de schuilkelder, (uiterst links) tijdens een bombardement. Waarschijnlijk 19 september '44. De tocht door de glasscherven op straat, met ons Pa met de knijpkat. Ik heb dat ding nog steeds. Er was n.l. een bom gevallen, precies op een grafzerk, tegenover op het kerkhof.
Naam: Wil van Hout
Toen ik er werkte was er geen kantine en zelfs geen verwarming. Daar buiten onder het afdak stonden in de winter een paar olievaten, gevuld met cokes, dat zijn steenkolen waar het gas aan ontrokken is. En dan moest je niet te veel naar buiten gaan want dan kon je meteen je jas aantrekken. Zo'n baas hield dat goed in de gaten. Men had er een groot stuk plaatstaal op gelegd, waar je eventueel een paar sleutels op mocht leggen, anders bleven ze nog aan je handen plakken als het vroor. Je nam de fiets altijd mee de werklaats in. En als je nieuw in de werkplaats kwam als broekje, laste altijd wel iemand de fiets vast aan de werkbank. Als dan de fluit einde werktijd ging, moest hij eerst eraf gehakt worden. Ook lag er in de werkplaats een stuk ijzer wat als aambeeld gebruikt werd. Dat stuk woog wel 50 kilo. Wat hadden de heren nu gedaan? Er werd een plaatstalen doos gemaakt, die natuurlijk sprekend het stuk ijzer was. Met die doos zijn eindeloos grappen mee gemaakt. In de hand met gekromde rug of hij enorm zwaar was en dan op iemand zijn tenen laten vallen enz. Daar heb ik voor het eerst aan de uitschuifbare motor gewerkt. Ging mijn baas terug naar de tekenkamer als er iets niet klopte, en zei; je kan wel een lul tekenen maar ik moet hem laten pissen, en dat gaat zo niet. Braat uit Nuenen, hij reed op een grote Harley met zijspan, je kon hem met de fiets bijhouden. Ook is er een keer eens een gasfles als een raket het raam uit gegaan. Lassen ging in die tijd nog veel met carbidgas.
Naam: Koen Dircksens
Bij nadere beschouwing blijkt alleen de uitsnijding te verschillen. Dezelfde auto's staan op het DAF-terrein geparkeerd. In '50 jaar...' is rechts en beneden meer weggesneden, terwijl aan de linkerzijde een groter stuk van de 1e Wilakkerstraat is te zien. Blijft alleen de vraag 1942 of 1948. Ik houd het op het laatste, gezien de auto's op het terrein.
Naam: Anne Troost
Als ik de foto vergelijk met de op bladzijde 67 uit bovengenoemd boek (die begin jaren vijftig zou zijn genomen) zie je dat de fabriek groter is geworden.Nu kan het zo zijn dat er is bij gebouwd maar het is dus ook goed mogelijk dat toch het jaartal 1942 het goede jaartal is.
Naam: Vic van Lijf
Het gebied tussen de huizen Burghstraat en het kerkhof was in de oorlogsjaren een zandvlakte. Na september 1944 stonden er tanks, die bij DAF gerepareerd werden. In de oorlog werd er nog wat groente en aardappelen verbouwd en erna is er een tijd een speeltuin geweest. Pas tegen de jaren '50 is het terrein door DAF in gebruik genomen. Dus 1948 op z'n vroegst.
Naam: Tini van Rooij
Vic, voor de voertuigen die hier tijdens de oorlog en bevrijding werden gerepareerd, zie ook foto 26111.