Bijdrager Jan van der Meulen
Jaar: 1949
Locatie 1.:Stratum |213 Elzent-Noord |Dr Schaepmanlaan
Reacties
Naam: Jan Van Der Meulen
Thans krijgen alle auto's een eigen nummer dat bij de auto blijft zolang deze auto in circulatie is. Dit nummer wordt door de Rijksverkeersinspectie afgegeven en is uniek voor de auto. Vroeger vroeg de persoon van een motorrijtuig een nummer aan en kreeg dit op zijn naam. Hij kon hiermee vele tientallen jaren rijden met alle motorrijtuigen. Elke provincie had zijn eigen letter, Brabant had letter N, Limburg P, Noord Holland G enz. Elk motorvoertuig moest, net als nu, aan de voorkant en de achterkant voorzien zijn van een nummerplaat. De eerste aanvrager voor een nummerbewijs in Brabant kreeg nummer N1 enz. tot de 100000e aanvrager in NB. Boven de 100000 werd de letter z toegevoegd en ging het weer van 1 naar 200000. Maar zover is men in NB niet gekomen. Omdat men altijd zijn zelfde nummer op de wagen had staan, herkende men alle bekenden overal, waarheen men ook ging. Mijn oom had no N21 en was dus de 21ste in NB die een autonummer aanvroeg, mijn vader had N333, een oom N3777. Ons bedrijf had zeer veel nummers waarvan ik nog wel een 40 stuks in mijn hoofd heb, maar er waren zeker 100 stuks op naam en ook nodig. De N9990 was dus een nummer van ons bedrijf. Men kon derhalve met de nummerplaten op meerdere voertuigen rijden, mits men een geldige belastingkaart met alle nummers en het gewicht van de auto en bewijs van betaling erbij had. Ik denk dat indertijd mogelijk wel 70 tot 90 nummers op onze naam stonden. Duidelijk?
<<< bedankt Jan voor je college! (Peter) >>>
Naam: Helene Boselie
Daarnaast woonde er de zoon Marc van Abbe (ook bekend van Omroep Brabant); nu bestuurslid van de Henri van Abbestichting. Deze Stichting zet zich, onder meer, in voor de bevordering, bescherming en instandhouding van zaken van cultuurhistorisch belang, zaken van architectonische waarde, of zaken die om hun schoonheid of hun beeldbepalende betekenis voor de toekomst bewaard dienen te worden, in het bijzonder voor de monumentenzorg. Ook wil de Stichting meedenken over de ontwikkeling van de stad met aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit. Er was ook nog een dochter Marita van Abbe. Zij heeft bij mij op de MMS van Koningshof gezeten.
Naam: Jan van der Meulen
Best Tini, Jeeps werden overwegend gebouwd door de Willys Overland-fabrieken en ongeveer voor een dikke 40% door Ford-fabrieken, beide in USA. De Willys-fabrieken zijn naar mijn mening overgegaan in Chrysler.
Naam: Jan van der Meulen
De auto op de foto is van het merk Kaiser, een Amerikaanse auto geproduceerd door de Kaiser Frazerfabrieken die eerst na de oorlog in USA startten. Direct na de oorlog startte Henry J. Kaiser, die in de oorlog zijn fortuin had gemaakt door het in serie bouwen van Libertyschepen en erin slaagde de enorme verliezen aan schepen door Duitse duikboten te compenseren, met een nog grotere productie aan schepen. De fabriek Kaiser Frazer heeft slechts zeer kort bestaan, ongeveer 10 jaar. Het bedrijf Van der Meulen-Ansems heeft enkele honderden Kaisers indertijd verkocht.
Naam: Peter Hoogmoed
In antwoord op Tini van Rooij en Jan van der Meulen. Ik ben zelf chauffeur geweest op een Nekaf Jeep in '63/'64. Leuk speledingetje. Willys Overland is overgekocht door Kaiser en later doorverkocht. De Jeeps werden in Rotterdam geassembleerd in de Kaiser Frazer Fabriek op de Sluisjesdijk en aangepast aan de Nederlandse Wegenverkeerswet. Reflectors en o.a. zijknipperlichten, die ik er nogal eens afreed omdat je in het veld wel eens te dicht langs een boom ging. Er zijn hele leuke sites te vinden met foto's en wetenswaardigheden als je bij Google gewoon ingeeft: Nekaf of Willys Overland.