Bijdrager Gemeente Eindhoven (Technische Dienst)
Jaar: 1968
Locatie 1.:Strijp |615 Schoot |Beukenlaan
Onderwerp.: Bruggen / Tunnels / Viaducten |Viaducten |Beukenlaan
Strijps Bultje.
Beschrijving | Of dit ter compensatie is van het ontbreken van heuvels en bergen in de regio weten we niet, maar in de volksmond heet dit het Strijps Bultje. Het is het viaduct aan de Beukenlaan (rondweg) ter hoogte van het Philipscomplex Strijp. 't Werd geopend in 1963. |
---|---|
Geplaatst op | 22-08-2005 |
Reacties
Naam: John van Iersel
Volgens mij staan of grenzen hier de Philips fabrieken aan een gebied wat heel vroeger in Strijp in de volksmond Den Bult werd genoemd. Deze naam is dus enigzins verbasterd overgenomen voor de overigens een van de eerste ongelijkvloerse kruisingen van Eindhoven, Beukenlaan/Halvemaanstraat.
Naam: Hans van Melis
De weg rechts onder het bultje door heet Schootsestraat. Deze Philipsfabrieken staan, voorzover ze niet net zoals de klokkentoren in de oude gemeente Woensel staan, in het Strijpse gehucht Schoot.
Ik heb in Strijp bij de Glaslaan, een gehucht den Bult gevonden en een terrein den Bult bij de telefoonstraat in Tongelre.
Naam: John van Iersel
De andere kant van het Philipsterrein kwam uit in de Glaslaan, daar waar dus heel lang geleden het gehucht Den Bult lag. Over het gehucht werd in 'onze' tijd echter niet meer gesproken. Wel hadden toenmalige ouderen het over Den Bult als ze het over het desbetreffende gebied hadden. Vanzelfsprekend kon niemand het rond 1960 hebben over het Strijps Bultje omdat het toen eenvoudigweg nog niet bestond en er dus ook nog geen bijnaam voor was. Het Strijps Bultje als verbastering van Den Bult zou dus zeer voor de hand liggen.
Naam: Hans van Melis
De koppeling Glaslaan en den Bult kan gelegd worden naar aanleiding van een artikel in de Meierijsche Courant van 16-7-1918 Zie foto 1386
Naam: Frans Gommers
Het vorige resume heb ik verwijderd omdat het niet meer correct bleek. Want dank zij het uitgebreide speurwerk van Hans van Melis is het 'mysterie' opgelost. En denk er om, Hans houdt vol tot alles duidelijk is.
Vooraf twee opmerkingen:
- De huidige Hulstlaan heette vroeger Glaslaan, een oorzaak van misverstanden !! Hans zal daar nog wel op terug komen zo verwacht ik.
- Lees de tekst en kijk naar de afbeelding in het Strijps Nieuwsblad (link op deze pagina).
Resumerend hebben/hadden we, als ik het goed begrijp, in Strijp dus drie 'bulten'
1e - de huidige straat 'Den Bult' tussen Schouwbroekseweg en Strijpsestraat (afbeelding 1362), het straatnaamnaambordje te zien op afbeelding 1361,
2e - als bijnaam voor het bovenstaande viaduct,
3e - de werkelijke 'oude' Den Bult, die zeg maar halverwege de Henriettestraat lag, zoals vermeld in de uitleg in het 'Strijps Nieuwsblad'. Dit lijkt overeen te komen met de bult tussen Keerweerstraat en Draaiboomstraat, waarvan de restanten nog bestaan (afbeelding 1385). Dit kan ook gezien worden als 'grenzend aan de Glaslaan', en afbeelding 1386 is daarmee verklaard.
Hans bedankt voor alle informatie.
Naam: Jiles Smits Brisbane Australie
Waar de naam bultje vandaan komt weet ik niet. Deze brug of bult in de rondweg is aangelegd om de volgende reden. Elke dag werden er goederentreinen van het ene naar het andere Philipsterrein gereden. Deze kruisten de Beukenlaan. Toen de Beukenlaan deel van de rondweg werd is er besloten deze brug te bouwen om verkeersoponthoud tijdens het treinenvervoer te vermijden. Er liep ook een brugstellage met stoom en andere pijpen van het ketelhuis over de Beukenlaan tussen de twee Philipsterreinen. De helling komende vanuit Woensel is daarom vrij steil want er moest doorrijhoogte overblijven onder de pijpen en toch genoeg hoogte bereiken over de spoorlijn. De spoorlijn liep over de Beukenlaan net voor het Veemgebouw gezien als op de foto. Gezien ik nu in Australië woon ben ik niet op de hoogte van de huidige situatie.
Naam: henny frings
Het Strijps Bultje had niets te maken met bergen en dalen. Het is aangelegd om de grote chaos op te ruimen die er ontstond met de uitgangspoorten van beide zijde van de Philips-fabrieken als men was afgewerkt. Aan de kant van de Zwaanstraat stonden ook de Vipre-bussen klaar voor de Belgische medewerkers. Vele mensen moesten te voet naar de Leeghwaterstraat, ook daar stonden Philips-bussen. Veel mensen met de fiets, kortom het was een grote warboel. Het Strijps Bultje is dan ook aangelegd, om de oude rondweg vrije doorgang te kunnen geven.