Datum: 30-04-2006
|
Naam: Megens  
|
Graag zou ik het merk willen weten van de motor.
|
Datum: 26-08-2007
|
Naam: F. Vlemmings  
|
Op de vraag van Megens kan ik zeggen dat de motor zeker een Sarolea was, het type is echter niet te bepalen. De firma Vlemmings te Geldrop, later ook Eindhoven, was al voor 1911 importeur van dit Belgische merk.
|
Datum: 26-08-2007
|
Naam: Peer Retera  
|
De kans is groot dat dit een Solarea '500 cc' uit 1912 is of de '500 cc Poland' uit 1926 is.
|
Datum: 26-08-2007
|
Naam: F. Vlemmings  
|
Deze motor is zeker van vóór 1924; vanaf dat jaar werd op de benzinetank de naam Sarolea voluit weergegeven. Jammer genoeg is het systeem van overbrenging niet duidelijk te zien; 1912 is mogelijk, rond 1920 lijkt mij meer waarschijnlijk. Wel 500 cc.
|
Datum: 27-08-2007
|
Naam: Wil van Hout  
|
Dit is waarschijnlijk de motor waar ik op doelde met betrekking tot de garage in de Molenstraat. De Sarolea-Monotube. Het zou mij niets verwonderen dat deze in onderhoud was bij deze garage, net na de oorlog.
|
Datum: 27-08-2007
|
Naam: F. Vlemmings  
|
Sarolea had eerst overbrenging met een riem. Pas in de modellen vanaf ca. 1920 door middel van een ketting. De Sarolea Monotube kwam pas in productie na 1933.
|
Datum: 28-11-2010
|
Naam: Paul van der Cingel  
|
Het nummerbord dat op het voorspatbord werd geschroefd heeft verschillende motorrijders het leven gekost, in de jaren 50 werd het dan ook uit veiligheidoverwegingen verboden.
|
Datum: 08-04-2012
|
Naam: Ger Heesters  
|
"Frans van Happen uit Gestel, die hier trots met echtgenote Josina van Happen-van Meurs ..." moet volgens mij net andersom. Dus: "Frans van Meurs uit Gestel, die hier trots met echtgenote Josina van Meurs-van Happen ...".
|
Datum: 20-04-2014
|
Naam: Ruud van Bijnen  
|
De motor dateert van rond 1922. In de nummerlijst van november 1920 staat als houder van nummer N 1325: M. van de Moosdijk, Bergstraat 41, Eindhoven. Ook in de lijst van april 1924 staat Van de Moosdijk nog als houder van dit nummer te boek. Het nummer is uitgegeven in 1912. De vraag rijst: poseert Frans hier wel op zijn eigen motor? Overigens reden er voor 1910 al motoren in Eindhoven, dus deze Sarolea uit rond 1922 was niet echt een van de eerste, maar het blijft wel een prachtige foto!
|
Datum: 15-12-2015
|
Naam: Ton Burghouts  
|
Mijn opa - Anton Burghouts - bezat eind jaren '20/begin jaren '30 ook een motorfiets. Het merk weet ik niet, maar het was een "kopklepper" (ik weet niet wat dat betekent) en de koplamp werd verlicht met carbid. Als het hard waaide moest opa regelmatig stoppen en afstappen omdat de koplamp was uitgewaaid en dus weer aangemaakt moest worden.
|
Datum: 16-12-2015
|
Naam: Giovanni van Helvoirt  
|
Gestel, Hoogstraat en iedere keer zie ik daar commentaar van ene Burghouts.
Nu zat er op de Hoogstraat, in het rijtje waar ook Bakkerij Van Gennip zat, een slagerij Burghouts. Ongetwijfeld familie Ton.
|
Datum: 16-12-2015
|
Naam: Ton Burghouts  
|
Beste Giovanni: 100 punten; de slagerij was eerst van mijn grootouders en vanaf ca 1970 van mijn ouders. En ik woon nog steeds aan de Hoogstraat, maar nu wel buiten de rondweg.
|
Datum: 16-12-2015
|
Naam: Giovanni van Helvoirt  
|
Hartelijk dank voor je reactie Ton. Tegenover de Slagerij Burghouts zat groenteboer Cor v.d. Heuvel. Voornamelijk mw. V.d. Heuvel stond in de winkel, terwijl Cor zijn groente uitventte. Eerst met paard en wagen en daarna met een Opel Blitz. Wellicht zijn er nog foto's van de slagerij en groentewinkel.
|
Datum: 16-12-2015
|
Naam: Ton Burghouts  
|
Jazeker Giovanni, ik heb nog een foto waar mijn ouders en opa Burghouts in de winkel achter de toonbank staan.
Oma Burghouts kon op sommige dingen heel zuinig zijn. Cor v.d. Heuvel had in zijn zijn winkel een soort aardappelschilmachine staan. Ik moest van oma dan een bepaald gewicht aardappelen halen, maar dan gewogen zonder de schil.
|
Datum: 16-12-2015
|
Naam: Giovanni van Helvoirt  
|
Mooooi, stuur in Ton. Je kan 'm zelf digitaal maken, maar de redactie doet dat ook graag. Je moet er dan wel mee naar de Stichting Eindhoven In Beeld, Gasfabriek 4 te Eindhoven.
Overgens zijn straatfoto's ook meer dan welkom.
|
Datum: 17-12-2015
|
Naam: Ton Burghouts  
|
Hallo Giovanni, Ik heb gisteren de mooiste foto ingestuurd waarop opa Burghouts en mijn ouders achter de toonbank staan. De toonbank is ook goed te zien en ik denk weer aan de roestvrijstalen schalen waarop het vlees lag. Die mochten van mijn moeder niet de vaatwasser in, maar moesten - vooral door mij - met de hand afgewassen worden totdat ze streepvrij blonken. Een heel karwei, pfffff.
|
Datum: 17-12-2015
|
Naam: Giovanni van Helvoirt  
|
Waar is de tijd Ton, dat er om de honderd meter een slager zat. Ik weet nog, dat er op de Hoogstraat achtereenvolgens zaten: Van Tuyl, Bijnen, Van Gerwen, Burghouts, Put, Louwers en dan ben ik bij het Frans Leharplein. Uiteraard gold dit ook voor bakkerijen.
|
Datum: 18-12-2015
|
Naam: Ton Burghouts  
|
Beste Giovanni, Ik heb ook nog een foto van mijn opa op zijn 'kopklepper". Van oma mocht opa geen motor meer rijden toen zij zwanger was van haar eerste kind (mijn vader), want ze wilde niet zoals haar moeder hoogzwanger weduwe worden ingeval er een ongeluk zou gebeuren.
=== Willen jullie a.u.b. deze conversatie per e-mail voortzetten? (Red.) ===
|
Datum: 05-02-2019
|
Naam: Yvonne Henderson  
|
Ik kan hieraan toevoegen dat deze motor eigendom was van fotograaf M. van de Moosdijk, die woonde in de Hoogstraat 112. Daar was tevens een rijwielhandel gevestigd. M. van de Moosdijk overleed in 1952. Het zou me niets verbazen als de motor door klanten gebruikt werd om te poseren. Er zijn enkele foto's van na 1921 waar de motor ook op staat. Maar hij kan natuurlijk later verkocht zijn aan de familie Van Meurs.
|
Datum: 27-08-2019
|
Naam: Sjef van Eijk  
|
De genoemde Frans van Happen was gehuwd met Toos Princen. Josina (Sien) van Happen, een zus van Frans, was gehuwd met Jacobus Antonius (Sjaak) van Meurs, hun zoon Jan stuurde destijds deze foto in. Volgens de site deautovanmijnopa werd het kenteken afgegeven in 1912 aan M. v.d. Moosdijk uit Eindhoven. Een zus van Frans en Sien, Jacoba, was gehuwd met een Van de Moosdijk (toeval?). De bestuurder heeft voor mij echte Van Happen-trekken; ter verduidelijking, dit waren ooms en tantes van mijn moeder.
|
Datum: 31-08-2022
|
Naam: grenier philippe  
|
Volgens mij is het een Sarolea 22 A van 1920 (550 cc).
|
Datum: 01-09-2022
|
Naam: bert van herk  
|
Leuk, lange rokken op een motor zonder kettingkast. Ik praat niet over een helm. Ik heb als kleuter nog op deze motoren gezeten. Mijn opa had er nog twee staan, en twee oorlogsfietsen met houten banden (hij was fietsenmaker). Ik ken ze nog goed. Mijn benen kwamen halverwege het motorblok, en als ik het stuur bij de handvaten vastpakte, lag ik met mijn kin op het midden van het stuur.
|